Ciekawostki naukowe (archiwalne artykuły)

Rtęć magazynuje się w organizmach żywych, także u ludzi, i zakłóca wiele niezbędnych do życia procesów biochemicznych. Po rozbiciu termometru lub świetlówki opary zawierające cząsteczki rtęci mogą szybko doprowadzić do zatrucia. Dla przykładu, 1 gram rtęć (a tyle jest w jednym termometrze) może zatruć jedno jeziorko o powierzchni 8 ha.
Uśmiech uwalnia od stresu - to najnowsze odkrycie naukowców z Uniwersytetu w Kansas, którzy badali, jak mimika twarzy wpływa na krążenie i afektywne reakcje na sytuacje stresujące. W czasie eksperymentu akcja serca nawet nieszczerze uśmiechniętych pacjentów była wolniejsza niż tych, którzy zachowali neutralny wyraz twarzy
Udar mózgu często wiąże się z utratą lub zaburzeniami szczególnie ważnych funkcji, takich jak mowa, widzenie czy uwaga. Ich przynajmniej częściowe przywrócenie jest możliwe, lecz trudne. Jedną z przeszkód okazuje się stan zapalny, który obniża plastyczność mózgu. Badania na szczurach, przeprowadzone w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego w Warszawie, sugerują, że skuteczność rehabilitacji po udarze będzie można poprawić za pomocą popularnych leków przeciwzapalnych.
Nasza postawa, gesty, mimika i ruchy ciała mogą wpływać na sposób, w jaki się zachowujemy i postrzegamy świat. Badacze z sopockiego wydziału SWPS wykazali, że po staniu na baczność, ludzie stają się bardziej posłuszni oraz zachowują dystans w stosunku do innych.

Aktywność nietoperzy zmniejsza się w jasne noce, w regionach gdzie często jest widoczny naturalny satelita Ziemi, w porównaniu z osobnikami żyjącymi w ciemniejszych miejscach. Można to wytłumaczyć większym ryzykiem ataku ze strony innego drapieżnika lub brakiem możliwości polowania w świetle Księżyca. Inaczej mówiąc, im ciemniej tym bezpieczniej.
W centrum starego Amsterdamu pojawiły się elektryczne skutery taksówki. Koszt przejazdu wynosi 2,50 euro. Założyciel usługi nazywanej Hopper (skoczek) Ruben Beugels uważa, że to nowość na skalę europejską. Ciekawe jakby to wyglądało u nas w naszych miastach. W końcu na skuterze można dojechać wszędzie i przy okazji ominąć korki.
Japońscy technolodzy odkryli nowe zastosowanie olejku pomarańczowego, uzyskiwanego ze skórek tego popularnego cytrusa. Okazało się, że olejek wykorzystywany zazwyczaj w kosmetyce, czy też do celów kulinarnych, może być doskonałym składnikiem… opon.
Jak wiadomo, Trójkąt Bermudzki charakteryzuje się tym, że w niewyjaśniony sposób giną tam samoloty oraz statki. Czasami także zdarza się, że giną same załogi. Od wielu lat wysuwa się wiele hipotez na temat tych zaginięć. Niektóre próbują znaleźć racjonalne wyjaśnienie tych wydarzeń, inne są wręcz fantastyczne.
Amerykanie odkryli, że studenci, którzy się upijają, są szczęśliwsi niż ci drudzy, którzy nie biorą udziału w imprezach alkoholowych. Wielkie odkrycie, nie ma co:)
Gdyby choć minimalnie zmienić stałe fizyczne rządzące naszym Wszechświatem, nigdy nie rozwinęłoby się w nim życie. A zatem niemożliwe, by owe stałe powstały w wyniku przypadku. To my sami skroiliśmy sobie prawa fizyki tak, by świetnie do nas pasowały. Zrobiliśmy to długo przed naszym powstaniem.
Astma jest najpopularniejszą przewlekłą przypadłością sportowców startujący na igrzyskach olimpijskich, potwierdzają badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Zachodniej Australii. Częściej chorują osoby uprawiające sporty zimowe niż letnie.
Nad morzem łatwiej jest się nam opalić, ponieważ na plaży oprócz promieniowania, które operuje bezpośrednio od słońca, mamy także promieniowanie odbite od piasku i morskich fal.
Czując zachwyt jesteśmy bardziej cierpliwi, altruistyczni i mniej materialistyczni. Mamy również poczucie, że czas płynie znacznie wolnej - stwierdzili naukowcy na łamach pisma "Psychological Science".
Altruizm lub egoizm może mieć fizjologiczne podłoże. Im więcej istoty szarej w pewnym obszarze mózgu, tym większa skłonność do dzielenia się.
Naukowcy dowodzą, że u osób niesłyszących kora słuchowa mózgu jest w dużo większym stopniu wykorzystywana do przetwarzania bodźców dotykowych i wzrokowych niż u ludzi normalnie słyszących. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że nie podlegając działaniu bodźców słuchowych, adaptuje się do innych zadań.
Rytmiczne melodie które można usłyszeć w sklepach sprawiają, że klienci zostają w nich dłużej. Do wchodzenia na wyższe piętra sklepu zniechęcają za to intensywne i kwiatowe zapachy – wynika z badania przeprowadzonego we wrocławskim wydziale SWPS.
Niewydolność objawia się tym, że serce nie jest w stanie pompować krwi w ilościach mogących zaspokoić potrzeby tkanek. Prowadzi to do niedotlenienia organizmu, nietolerancji wysiłku fizycznego i ogólnie obniża jakość życia pacjentów. Okazało się, że osoby pijące kawę w umiarkowanych ilościach miały niższe o 11 proc. ryzyko niewydolności serca, w porównaniu z ludźmi, którzy nie pili jej wcale.
Naukowcy udowodnili, że oglądanie obrazków przedstawiających wysokokaloryczne potrawy i spożywanie słodzonych napojów potęguje ochotę na jedzenie.
Naukowcy udowodnili, że praktyczne ćwiczenia muzyczne poprawiają koordynację obu rąk i sprawiają, że prawa i lewa półkula mózgu funkcjonują w bardziej harmonijny sposób.
Przyczyną bezsenności może być strach przed ciemnością - taki związek sugerują najnowsze badania specjalistów. U osób mających problemy ze snem samo wyłączenie światła w sypialni powoduje dalsze zdenerwowanie i jeszcze większe kłopoty z zaśnięciem.