Odkrycie nowych źródeł energii

Badania Profesora Ludwika Kostro z Uniwersytetu Gdańskiego dały podstawy do opracowania nowych metod pozyskiwania energii jądrowej. Dzięki reakcjom piezo-nuklearnym taka energia może powstawać w reaktorach jądrowych nowej generacji.

U podstaw tego odkrycia naukowego leży wielkość c4/G, występująca często jako współczynnik w równaniach ogólnej teorii względności Alberta Einsteina, w kosmologii relatywistycznej i w wielkościach wyznaczanych przez stałe uniwersalne. Zwana jest często siłą Plancka, bo związana jest ona z jednostkami długości, czasu, masy i temperatury wprowadzonymi przez fizyka niemieckiego Maxa Plancka w roku 1899.

Na przełomie XX i XXI wieku dwóch fizyków włoskich - Fabio Cardone i Roberto Mignani nazywają wielkość c4/G stałą Kostry lub granicą Kostry, od nazwiska Prof. dr hab. Ludwika Kostro z Uniwersytetu Gdańskiego, który m.in. wykazał, że występuje ona nie tylko w wielkościach Plancka, ale także w wielkościach związanych z oddziaływaniami elektromagnetycznymi, grawitacyjnymi oraz z oddziaływaniami jądrowymi, silnymi i słabymi.

Prof. Kostro zaproponował również nowy zapis znanego równania Einsteina:
E = mc2=(c4/G)RG gdzie RG= Gm/c2 to długość grawitacyjna.

To z kolei dało podstawy fizykom włoskim do odkrycia reakcji piezo-nuklearnych oraz zaprojektowania i zbudowania nowej generacji reaktorów nuklearnych. W dotychczas stosowanych energię jądrową pozyskuje się w wyniku rozszczepiania przede wszystkim uranu, w reakcjach piezo-nuklearnych pochodzi ona ze ściskania atomów i molekuł cieczy i ciał stałych..

Jeżeli powiodłoby się nam przybliżyć np. dwie masy m na odległość równą ich długości grawitacyjnej RG to pojawiłaby się maksymalna siła (c4/G). Do takiego zbliżenia przeszkodę stanowią jednak naturalne rozmiary atomów i molekuł tj. naturalna ich struktura przestrzenna. Eksperymentalne próby pozyskania energii w ten sposób zakończyły się powodzeniem, przeprowadzono je we Włoszech. Wyniki są obiecujące gdyż uzyskano więcej energii jądrowej niż z uranu i to bez zanieczyszczania środowiska. Zajęto się ściskaniem cieczy posługując się ultradźwiękami oraz granitu i marmuru za pomocą prasy hydraulicznej.

Włoscy naukowcy podkreślają wkład UG w odkrycie reakcji piezonuklearnych, w części dotyczącej maksymalnej siły w przyrodzie.

Wkrótce wyniki badań zaprezentowane zostaną podczas posiedzenia w Parlamencie Unii Europejskiej, jako nowe źródła energii. Zdaniem Prof. Fabio Cardone, wkład Prof. Ludwika Kostro, w latach 1999-2000 polegał na tym, że dzięki odkryciu przez niego maksymalnej siły Fmax= c4/G wyliczyli oni maksymalną energię, co umożliwiło im wyliczenie energii koniecznej do przeprowadzenia reakcji piezo-nuklearnych i zaprojektowanie pierwszego reaktora z użyciem ultradźwięków, który produkuje neutrony piezonuklearne.

Prof. Cardone podkreśla też wkład profesora Ludwika Kostro w wyznaczenie najmniejszej siły w przyrodzie Fmin = hH2/c co z kolei umożliwi opracowanie nowego reaktora efektywniej wykorzystującego pozyskaną energię w postaci wiązki neutronów.

data ostatniej modyfikacji: 2010-04-23 21:58:24