Student NEWS - nr 9 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
Zomowiec łapie młodego człowieka i mocno trzymając pyta go: - Student? - Nie, chuligan... - A, to bardzo pana przepraszam
.            

Gry w komórkach

Rozmiar: 14743 bajtów

Kto wie, być może moc procesora graficznego montowanego w telefonach komórkowych będzie wkrótce tak samo ważna jak pojemność baterii czy szybkość transmisji danych. Nowe telefony komórkowe potrafi ą coraz więcej, a użytkownicy komórek znudzeni coraz to nowymi melodyjkami lub prostymi dzwonkami domagają się nowych, telefonicznych rozrywek i pragną nowych wrażeń. Takich wrażeń mogą im dostarczyć najnowsze komórki. Producenci telefonów szybko dostrzegli ogromny potencjał tkwiący w mobilnej rozrywce i obecnie większość prezentowanych modeli nie dość, że posiada fabrycznie zainstalowane gry, to jeszcze umożliwia również wgranie nowych. Każda gra - z uwagi na to, że jest pewnym programem - musi być kompatybilna z systemem operacyjnym urządzenia, na którym jest zainstalowana. W wypadku gier na telefony komórkowe istnieje kilka takich systemów operacyjnych czyli technologii (platform). Są to m.in. J2ME, Symbian, nGage oraz B’ngo. Najbardziej rozpowszechnioną technologią, tzn. taką, która stosowana jest w większości telefonów komórkowych, jest Java 2 Micro Edition (J2ME). Chociaż standard J2ME został zgodnie przyjęty przez większość producentów komórek, to dokonują oni w nim niekiedy drobnych zmian, zwiększających możliwości danego telefonu. Jakie są możliwości gier java? W porównaniu z bardziej zaawansowanymi platformami, które opiszemy za chwilę - raczej średnie. Jeśli jednak porównywać J2ME z grami instalowanymi fabrycznie przez producentów telefonów jeszcze 23 lata temu, to Java wypada bardzo dobrze. Wprawdzie w midletach o wielkości do 64 kB (Nokia) i do ok. 100 kB (Siemens) nie da się umieścić wiele grafi ki, jednak twórcy gier robią co mogą, aby uatrakcyjnić swoje produkty. Szczególnie jeśli chodzi o telefony z kolorowym wyświetlaczem jest na co popatrzeć - nowe gry mają interesujące efekty grafi czne, niektóre z nich intensywnie wykorzystują wbudowane w telefon głośnik oraz alarm wibracyjny. Inną, zdecydowanie bardziej zaawansowaną platformą, która umożliwia programistom tworzenie gier do telefonów komórkowych jest SymbianOS. Coraz więcej komórek (niestety raczej tych droższych modeli) posiada zainstalowany system operacyjny brytyjskiej fi rmy Symbian. Na platformie tej pracują m.in. dostępne już w Polsce modele SonyEricsson P800 oraz Nokia 7650/3650. W telefonach z Symbianem można zwykle uruchomić zarówno midlety J2ME, jak i programy pisane specjalnie pod system Symbian. W tym drugim przypadku programiści mają o wiele większe pole do popisu. Napisane w języku C++ aplikacje mogą mieć wielkość do kilku MB i wykorzystują zaawansowane efekty grafi czne. W rezultacie gry pisane pod ten system coraz bardziej przypominają te dostępne dla użytkowników komputerów PC.Najnowszą - wchodzącą dopiero na rynek - technologią jest nGage fi rmy Nokia. W przypadku nGage można śmiało powiedzieć, że to telefon jest tutaj dodatkiem do gier a nie odwrotnie. Platforma nGage obsługuje nie tylko gry pisane specjalnie pod nią, ale także midlety J2ME oraz programy pisane pod Symbiana. Pod względem możliwości nowy telefon przewyższa wszystkie dotychczas istniejące modele: aparat posiada duży, kolorowy ekran z 4096 kolorów oraz dużą moc obliczeniową. Dzięki temu grafi ka gier jest porównywalna ze współczesną grafi ką komputerową - wiele gier zostało wręcz przeniesionych z ekranu komputerowego na wyświetlacz tego telefonu. Urządzenie jest przeznaczone przede wszystkim do gry, natomiast jako telefon jest nieco nieporęczne. Posiada jednak wysokie parametry „telefoniczne” (MMS, Bluetooth, GPRS, stereofoniczne radio). Rozmiar: 10847 bajtówGry na Nokię nGage - poza fabrycznie instalowanymi bądź pobieranymi z Internetu - będzie można także kupić na wymiennych kartach pamięci. Atutem Nokii jest to, że umożliwia graczom - dzięki bezprzewodowym połączeniom Bluetooth (lokalnie do 10 m) oraz GPRS (w sieciach komórkowych) - zmagania między sobą. Niedawno na rynku gier na komórkę pojawił się jeszcze jeden producent. W gry napisane zarówno w języku C++, jak i J2ME będzie można zagrać na telefonie komórkowym B’ngo fi rmy TTPCom, który w sprzedaży pojawi się w czwartym kwartale 2003 roku. Telefon ten, będący bezpośrednim konkurentem Nokii nGage, ma kosztować tylko 200 dolarów. Jak widać rynek mobilnych gier robi się coraz bardziej ciasny. Ze strony producentów telefonów oraz firm programistycznych pojawiają wciąż nowe propozycje. Co zatem wybrać? Rozmiar: 11950 bajtówOsoby, które chcą sobie pograć od czasu do czasu zadowolą się z pewnością najpopularniejszymi i stosunkowo niedrogimi grami java. Wiele gier można pobrać z Internetu za darmo, a profesjonalne tytuły można już kupić nawet za 3 zł. Dla zwolenników zaawansowanej grafi ki lepszą propozycję stanowią gry pisane dla platformy Symbian. Telefony takie jak Nokia 7650 czy SonyEricsson P800 oferują również wiele innych przydatnych funkcji, ponieważ oprócz gier, do pamięci wgrać można również nowe aplikacje takie jak przeglądarki internetowe, programy grafi czne czy organizery. Potrzeby maniaków mobilnych gier, którzy domagają się tylko rozrywki, i to najlepiej w wersji multiplayer, zaspokoi Nokia nGage. Fiński koncern podpisał już umowy o współpracy z wielkimi światowymi producentami gier takimi jak Eidos, Sega, THQ Wireless czy Taito. Spowoduje to, że na rynku pojawiać się będą coraz to nowe gry a gracze dostaną kolejną porcję rozrywki.

Marcin Horecki„Dealer” magazyn nowych technologii


Rozmiar: 13870 bajtów Jedną z takich gier dostępnych na Nokię i SonyEricsony i napisanych pod Symbian OS jest komórkowa odmiana Dooma fi rmy IdSoftware (w wirtualnych krętych lochach czają się wirtualne potwory, które trzeba - jak wiadomo - wirtualnie pozabijać). W wersji na Nokie gracz steruje postacią przy użyciu klawiszy, natomiast w wersji na SonyEricsson do nawigacji po wirtualnych lochach można wykorzystać dołączony do telefonu pisak. Przyciskom można nadać różne funkcje przed każdym rozpoczęciem gry - można je skonfi gurować w zależności od swoich upodobań. Muzyczka dobiegająca z 8kanałowego głośniczka może niejednego gracza przyprawić o dreszcze. Trójwymiarowa grafi ka dostarcza mocnych wrażeń.



DEALER - PISMO NOWYCH TECHNOLOGII
Rozmiar: 17326 bajtów
Pismo o telefonii komórkowej i stacjonarnej, notebookach, palmtopach oraz o szeroko rozumianym sprzęcie mobilnym. Dealera szukaj w salonach prasowych Empik, Inmedio i Relay. Aktualny numer zawiera płytę CD z katalogiem komputerów przenośnych. Natępne wydanie magazynu ukaże się na początku lipca. DEALER - MAGAZYN NOWYCH TECHNOLOGII
prenumerata@mitmedia.pl tel. 8174490; faks 8174493