Europejscy astronomowie potwierdzili istnienie planety Kepler-88 c. Obecność tej planety była wcześniej przewidziana na podstawie zaburzeń grawitacyjnych ruchu planety Kepler-88 b - informuje portugalskie Centrum Astrofizyki Uniwersytetu w Porto (CAUP).
Amerykańska agencja kosmiczna NASA zaprezentowała podsumowanie roku 2013, wskazując swoje największe sukcesy w tym okresie. Jako główne osiągnięcia wskazała loty prywatnych statków kosmicznych, opuszczenie Układu Słonecznego przez sondę Voyager 1 i prace nad technologiami do lotu na Marsa.
W jednym jeziorze Tytana, największego księżyca Saturna, znajduje się wielokrotnie więcej surowców energetycznych opartych na węglu, niż we wszystkich odkrytych źródłach na Ziemi razem wziętych – informuje New Scientist.
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) odlicza dni do wystrzelenia obserwatorium kosmicznego Gaia, które ma zbadać miliard gwiazd. Start nastąpi 19 grudnia.
Kosmiczny Teleskop Hubble’a (HST) dostrzegł parę wodną nad obszarem w pobliżu południowego bieguna jednego z księżyców Jowisza – Europy, podała NASA. Może to świadczyć o występowaniu „lodowych gejzerów” na tym księżycu.
Czarne dziury wykryte do tej pory przez astronomów znajdują się na dwóch krańcach skali: albo są bardzo małe, o masie dziesięciu Słońc, albo ogromne – o masie dziesięć miliardów razy większej od Słońca. NASA rozpoczęła poszukiwania czarnych dziur, które znalazłyby się pomiędzy tymi skrajnościami – informuje Science Daily.
W ramach naukowego projektu społecznościowego Einstein@home udało się odkryć cztery pulsary gamma w danych z teleskopu Fermi – informuje niemiecki Instytut Maxa Plancka ds. Fizyki Grawitacyjnej w Hannowerze.
Polski satelita Lem, który od czwartku pracuje w kosmosie, ma poważne zadanie naukowe. Pomoże m.in. sprawdzić, jakie procesy fizyczne zachodzą w najjaśniejszych gwiazdach. Takich pomiarów nie można prowadzić z Ziemi, więc zrobią to pracujące na orbicie satelity.
Mars wpływa na część planetoid z grupy asteroid bliskich Ziemi, powodując "trzęsienia planetoid" na skutek oddziaływań grawitacyjnych planety przy bliskich spotkaniach z Czerwoną Planetą. W efekcie powierzchnie tych obiektów są jakby "odświeżone".
Astronomowie z Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) opublikowali zdjęcie kosmicznych obłoków wokół gromady gwiazd NGC 3572. Fantazyjny krajobraz to efekt działania promieniowania i wiatrów od młodych, gorących gwiazd.
Indie wysłały we wtorek swą pierwszą bezzałogową sondę kosmiczną w kierunku Marsa. Misja ta ma pokazać zaawansowane zdolności technologiczne umożliwiające tej potędze regionalnej wyprawy kosmiczne i przeprowadzenie badań Czerwonej Planety.
Hybrydowe zaćmienie Słońca, dobre warunki do obserwacji kilku planet i meteory z roju Leonidów – m.in. takie atrakcje czekają w listopadzie na miłośników astronomii.
Za trzy miesiące ze stanu uśpienia obudzi się sonda kosmiczna Rosetta, której zadaniem będą badania komety 67P/Churyumov–Gerasimenko, informuje Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).
Zespół astronomów z USA, Izraela i Włoch odkrył bardzo odległą galaktykę, której przesunięcie ku czerwieni plasuje ją na podium wśród galaktyk z potwierdzonymi odległościami. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie „Nature”.
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) ogłosiła w poniedziałek zakończenie misji satelity GOCE, który badał ziemskie pole grawitacyjne. Przyczyną jest wyczerpanie zapasów paliwa.