Ślady bakteryjnego ekosystemu sprzed miliardów lat

Naukowcy pracujący pod kierunkiem Nory Noffke i Roberta Hazena odkryli w zachodniej Australii dobrze zachowane skamieniałości złożonego systemu bakteryjnego sprzed 3,5 mld lat. Odkrycie to pozwala na wgląd we wczesne etapy ewolucji życia na Ziemi.

Najstarsze skały osadowe sprzed miliardów lat są niezwykle rzadkie. Co więcej, nawet te, które uda się odnaleźć, zwykle są zmienione przez procesy geologiczne i hydrotermalne.

Odkryte w Australii struktury tworzą rodzaj maty z fotosyntetyzujących bakterii, których skamieniałości zwane są stromatolitami. Takie struktury geologiczne noszą wdzięczną nazwę MISS (od angielskiego "microbially induced sedimentary structures", czyli struktury osadowe utworzone przy pomocy mikroorganizmów).

Nora Noffke odnalazła podobne w Afryce Południowej. Były one jednak znacznie młodsze. Datowano je na 2,9 mld lat.

MISS powstają prawdopodobnie w stojącej, płytkiej wodzie wskutek nagromadzenia mikroorganizmów i minerałów ze skał osadowych.

MISS to jeden z celów poszukiwań marsjańskich łazików. Naukowcy z NASA mają nadzieję, że podobne struktury mogą znajdować się na Czerwonej Planecie jako ślad dawnego życia.

Artykuł z wynikami badań ukazał się w najnowszym numerze pisma "Astrobiology"