Odkrycia paleontologiczne doktorantów i studentów UŚ

Strona www: www.us.edu.pl

Doktoranci z Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego: Zuzanna Wawrzyniak i Jacek Szczygieł oraz doktorant PAN Grzegorz Sadlok prowadzą prace wykopaliskowe w dzielnicy Zawiercia Marciszów, na terenie hałdy w pobliżu wysypiska odpadów komunalnych. To już trzeci obóz poszukiwawczy, który trwa od 7 do 13 sierpnia 2011 r.

Grupa młodych badaczy składa się z 18 osób. Tworzą, ją poza doktorantami, studenci Wydziału Nauk o Ziemi UŚ oraz licealiści i gimnazjaliści. Dla dwóch ostatnich grup obóz jest okazją do uczenia się geologii: rozpoznawania skał i skamieniałości w praktyce, a nie tylko z książek czy albumów.

Podczas pierwszego obozu w 2009 r. grupa odkryła kość dicynodonta – gada ssakokształtnego. Odkrycie poświadcza, że to zwierzę żyło na terenie Śląska w okresie górnego triasu. Dicynodonty były roślinożercami, wielkością i posturą mogły przypominać dzisiejszego nosorożca. Żyły w stadach. W ubiegłym roku ze względu na trudne warunki pogodowe obóz został skrócony.

Poza tygodniową pracą w okresie letnim grupa poszukiwawcza od końca zimy do jesieni prowadzi regularny rekonesans na badanym terenie. Miejsce wskazał studentom Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Joachim Szulc z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który jako pierwszy poszukiwał na terenie Zawiercia śladów skał i skamieniałości.

W tym roku prowadzącym prace wykopaliskowe udało się już odkryć kilka ciekawych tropów. Odkopali kilka zębów ryb, ślady dinozaurów drapieżnych i roślinożernych, kości ze śladami ugryzień oraz skamieniałe korzenie roślin i pędy skrzypu.

Obóz studentów wspiera Muzeum Wydziału Nauk o Ziemi UŚ, Koło Naukowe Paleontologów oraz Urząd Miasta Zawiercie.

data ostatniej modyfikacji: 2011-08-12 13:51:10