Odkryto nowy gatunek dinozaura

Nowy gatunek dinozaura kaczodziobego odkryto w Stanach Zjednoczonych. Znalezisko to będzie pomocne w określeniu przebiegu ewolucji ornamentacji głowy u tej grupy dinozaurów - informuje serwis "Science Daily".

Na potrzeby tego znaleziska utworzono nowy rodzaj i gatunek w obrębie grupy dinozaurów kaczodziobych (hadrozaurów). Zwierzę nazwano Acristavus gagslarsoni - "pozbawiony czuba dziadka", ponieważ ten dinozaur, w przeciwieństwie do swoich późniejszych krewniaków, nie posiadał charakterystycznego czuba na głowie.

Niektóre czuby były puste w środku i stanowiły część aparatu oddechowego, inne były pozbawione pustej przestrzeni. Naukowcy nie są pewni, jaką pełniły one funkcję.

Najnowsze badania wskazują, że oba typy wyewoluowały niezależnie i pochodziły od wspólnego przodka, który nie posiadał czuba.

Szczególnie interesujące w nowym znalezisku jest to, iż w ciągu jednego roku odkryto dwie skamieniałości w odległości tysiąca kilometrów od siebie, jedno w stanie Montana, drugie w Utah. Jest to bardzo rzadkie w paleontologii. Poza tym oznacza, że gatunek był znacznie bardziej rozprzestrzeniony niż ich następcy cztery miliony lat później.

data ostatniej modyfikacji: 2011-08-03 14:39:55