Badanie mózgu może informować o talencie
Osoby, które szybko uczą się języków obcych, mają więcej istoty białej w obszarze mózgu odpowiedzialnym za przetwarzanie dźwięków - zaobserwowali naukowcy z Wielkiej Brytanii. Informację podaje serwis internetowy New Scientist.
"Z tych badań wynika, że budowa i struktura mózgu mogą być dla 
naukowców bardzo ważnym źródłem informacji na temat zdolności 
umysłowych danej osoby" - komentuje biorąca udział w badaniach 
Narly Golestani z University College w Londynie.
	Badania przeprowadzono na grupie 65 francuskich nastolatków, 
między 11 a 18 rokiem życia, którzy nie znali dobrze żadnego 
języka obcego. Uczestnicy testu mieli najpierw odróżnić dwie 
podobnie brzmiące sylaby - jedna z języka francuskiego, a druga z 
języka hindi. Jak podkreśla Golestani, różnica w wymowie tych 
dwóch sylab jest bardzo subtelna i zawiera się zaledwie w 40 
milisekundach (tj. w 40 tysięcznych sekundy).
	Następnie przebadano mózgi 11 osób, które najszybciej, tj. w 
ciągu 8 minut, nauczyły się rozróżniać te dwie sylaby oraz 10 
osób, którym szło to najwolniej i po 20 minutach ciągle mieli z 
tym problem. Wykorzystano w tym celu technikę rezonansu 
magnetycznego. Naukowcy skupili się zwłaszcza na strukturze 
nazywanej zakrętem poprzecznym Heschla, która jest elementem 
pierwotnej kory słuchowej i bierze udział w przetwarzaniu dźwięków.
	Okazało się, że osoby z grupy najszybciej uczącej się miały 
wyraźnie większy zakręt Heschla w lewej półkuli, niż w prawej. 
Ponadto był on aż o 70 proc. większy, niż u osób powoli 
przyswajających języki obce. Zdaniem badaczy, różnice te wynikały 
z objętości istoty białej, która była znacznie większa u osób 
uzdolnionych do nauki języków. 
	Istota biała jest zbudowana z wypustek komórek nerwowych, 
służących do przekazywania na odległość sygnałów między oddalonymi 
od siebie ciałami komórek. Większa objętość istoty białej zapewnia 
lepszą wymianę informacji między różnymi obszarami mózgu - w tym 
przypadku ułatwia przepływ informacji do i z jądra Heschla, 
tłumaczą autorzy pracy na łamach pisma "Cerebral Cortex".
	Podkreślają jednocześnie, że najnowsze wyniki badań odnoszą się 
wyłącznie do szybkości przyswajania fonetyki obcego języka, a nie 
do innych jego aspektów, np. gramatyki. 
	W przyszłości zespół Narly Golestani chce sprawdzić, czy związane 
z talentem językowym różnice w strukturze mózgu są w jakiś sposób 
uwarunkowane genetycznie, czy też powstają pod wpływem środowiska 
i doświadczeń życiowych.(PAP)