Wyedukowana mrówka
U pewnego gatunku mrówek jedne osobniki biorą na siebie rolę nauczycielek, inne zaś - uczennic - donosi najnowszy numer tygodnika "Nature".
Występujące u niektórych gatunków mrówek bieganie tandemowe 
polega na tym, że jedna mrówka prowadzi drugą z gniazda do źródła 
pożywienia, używając przy tym sygnałów, które określają trasę i 
prędkość jej pokonywania. 
	Po analizie owych zachowań u mrówek z gatunku Temnothorax 
albipennis, naukowcy Nigel Franks i Tom Richardson z brytyjskiego 
Uniwersytetu w Bristolu doszli do wniosku, że są one przejawem 
uczenia jednego osobnika przez drugi. Wynika z tego, że taka 
umiejętność może się rozwinąć również u gatunków nie 
korzystających z dużego mózgu. 
	Mrówka prowadząca kontynuuje bieg tylko wtedy, gdy mrówka 
biegnąca za nią puknie ją czułkami w odwłok. Kiedy odstęp między 
mrówkami robi się zbyt duży, każda z nich dostosowuje swa 
prędkość, aby go zmniejszyć. Druga mrówka jest w stanie dzięki tej 
współpracy znaleźć jedzenie szybciej, niż gdyby robiła to sama, co 
sugeruje, jak twierdzą autorzy artykułu, iż mrówka prowadząca 
pomaga drugiej mrówce w przyswajaniu wiedzy. 
	Pomoc ta jest jednak kosztowna - mrówka prowadząca byłaby zwykle 
w stanie dotrzeć do pożywienia czterokrotnie szybciej, gdyby nie 
uczeń.
	W 2004 r. 20-letni Artur Lewandowski zdobył trzecią nagrodę w 16. 
Konkursie Prac Młodych Naukowców UE w Dublinie. Badał on procesy 
uczenia się mrówek wędrujących przez labirynt. Udało mu się ocenić 
intelektualne zdolności mrówek - gatunek bardziej wojowniczy jest 
zdecydowanie mniej inteligentny i może przeżyć tylko dzięki 
niewolnikom z obcych mrowisk. Łagodniejsze mrówki rudnice potrafią 
nie tylko zapamiętywać trasę, ale i pomagają innym osobnikom 
szybciej ją pokonać.(PAP)