Odkryto gatunek miniaturowego kamelona

Na Madagaskarze odkryto jedną z najmniejszych jaszczurek na świecie. Jest to miniaturowy kameleon Brookesia micra, który osiąga maksymalną długość 29 mm.

Grupa badawcza, prowadzona przez dr. Franka Glawa z instytutu badawczego Zoologische Staatssammlung w Monachium, prowadziła poszukiwania nocą podczas pory deszczowej.

Dr Glaw powiedział, że jaszczurki te żyją za dnia wśród rozkładających się liści, ale nocą wspinają się i wtedy można je zauważyć.

Gatunek został odkryty na oddalonej wapiennej wysepce. Badacze podejrzewają, że może on być przykładem ekstremalnego zjawiska karłowatości wyspowej. Podobne sytuacje mają miejsce, kiedy przedstawiciele gatunku w procesie ewolucji stają się coraz mniejsi, aby przystosować się do ograniczonego środowiska, takiego jak na wyspie.

Odkryte przez naukowców kameleony wyglądały podobnie, więc badacze przeprowadzili testy genetyczne, aby stwierdzić, czy należą one do różnych gatunków. Rzeczywiście, różnice genetyczne między zwierzętami były „widoczne” – podkreślił jeden z naukowców Miguel Vences z Uniwersytetu Technicznego w Braunschweig. „To wskazuje, że gatunki wykształciły się miliony lat temu – nawet wcześniej niż wiele innych gatunków kameleonów” – powiedział serwisowi BBC Nature.

Każdy z gatunków zajmował bardzo niewielkie terytorium. Najmniejsze kameleony występowały na powierzchni zaledwie jednego kilometra kwadratowego.

Naukowcy uważają, że niewielkie terytoria gatunków powodują, że zwierzęta są wyjątkowo wrażliwe na zakłócanie warunków, w jakich żyją.

Ich obawy znalazły odbicie w nazwach gatunkowych: jedne z kameleonów zostały nazwane Brookesia desperata (od ang. desperate – desperacki), co ma nawiązywać do drastycznego zmniejszenia ich terytorium.

Na razie najmniejszymi jaszczurkami na świecie są gekony Sphaerodactylus ariasae i S. parthenopion, które osiągają długość zaledwie 18 mm. (PAP)