Student NEWS - nr 36 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
Profesor filologii polskiej na wykładzie:
- Jak państwo wiecie w językach słowiańskich jest nie tylko pojedyncze zaprzeczenie. Jest też podwójne zaprzeczenie. A nawet podwójne zaprzeczenie jako potwierdzenie. Nie ma natomiast podwójnego potwierdzenia jako zaprzeczenia.
Na to student z ostatniej ławki:
- Doobra, doobra.
.            

Moje pierwsze narty - kilka porad dla kupujących

 

Decyzja podjęta - w tym sezonie zaczynam jeździć na nartach. Muszę tylko wpaść do sklepu i kupić sprzęt. Z własnego doświadczenia wiem, że warto przedtem poświęcić chwilę na poznanie podstawowych pojęć dotyczących doboru nart, by decyzja była właściwa.

 

Dzisiaj nowy sprzęt to narty carvingowe czyli taliowane. Taliowanie narty to różnica szerokości pomiędzy najszerszym (okolice czuba) i najwęższym (okolice środka buta) miejscem na narcie. Jeżeli na przykład, w danych narty znajduje się parametr sidecut (taliowanie) = 49 mm to znaczy ze czub jest o 49 mm szerszy od środka.

 

Drugim ważnym parametrem jest promień skrętu. Krawędź narty carvingowej jest wycinkiem łuku okręgu o pewnym promieniu. Promień okręgu, który utworzy przedłużenie krawędzi to promień skrętu narty. Jest to wartość jedynie orientacyjna.

Jeżeli narta posiada podany promień r=10 m to nie znaczy wcale, że można na niej wykonywać tylko skręty o takim właśnie promieniu. Rzeczywisty promień skrętu narty carvingowej jest zmienny i powstaje z okręgu jaki wytworzy krawędź narty wygięta w skręcie. Jeżeli wygięcie narty jest niewielkie, czyli kąt zakrawędziowania ma małą wartość, wtedy promień skrętu jest duży. Przy ostrzejszej jeździe, głębszych wychyleniach i większym wygięciu narty promień jest najmniejszy. Również ważnym parametrem jest flex, czyli sztywność wzdłużna narty. Niestety, nie ma w tym przypadku jednej, uniwersalnej skali. Każda firma ma swoją własną skalę i nikt jeszcze nie opracował tabel porównawczych flexu w numeracji różnych firm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Generalna zasada jest taka: narty o małym promieniu skrętu są bardziej miękkie a ze wzrostem promienia twardość wzrasta. Oczywiście nie jest to taka prosta zależność, ponieważ narty zawodnicze zawsze będą sztywniejsze od tych dla narciarzy rekreacyjnych.

Twardość poprzeczna nie jest podawana i sprawdzić ją można tylko próbując skręcać nartę „ręcznie”. Pozostaje jeszcze długość, ale tego chyba nie ma potrzeby wyjaśniać.

 

Trudniejsza jest sprawa określenia sztywności narty. Najczęściej spotykanym określeniem twardości narty wśród wielu polskich narciarzy, jest odnoszenie się do skali firmy Atomic. Często słyszy się porównania w stylu „odpowiednik dziewiątki”.

 

W nazwach większości modeli Atomica zawiera się cyfra określająca twardość np. SL:9 oznacza, że mamy do czynienia z nartą o współczynniku twardości 9. Skala zawiera się w granicach od 5 - narta bardzo miękka do 11 - narta najtwardsza.

 

Krótki opis przeznaczenia różnych kategorii nart. Rotacja wśród kategorii jest spora i czasem ciężko się zorientować co do przynależności grupowej oraz przeznaczenia różnych modeli nart.

 

Allround - najbardziej popularna i najbardziej liczna kategoria. Obecnie w tej kategorii występują narty o skrajnie różnych właściwościach i przeznaczeniu.  Występują tu zarówno modele o parametrach zbliżonych do nart slalomowych jak i gigantowych.  Przeznaczone są dla spokojnie jeżdżących narciarzy, ceniących sobie komfort i pewność prowadzenia.

 

Allmountain - (cross carve; freeride 50/50) - dla tych, którzy chcą jeździć wszędzie czyli zarówno po utwardzonych stokach jak i poza trasami. Promień skrętu zawiera się pomiędzy 16 a 22 m. Narty bardzo uniwersalne, ale przeznaczone wyłącznie dla bardzo dobrych narciarzy.

 

Freeride - narty przeznaczone do jazdy po dziewiczym puchu w najbardziej niedostępnych wysokogórskich rejonach. Charakteryzuje je potężna budowa i ogromne wymiary (przykładowo 124/92/166 r 20 do 30 m długość około 190 cm). 

 

Freestyle (slope style) - cała grupa nart do uprawiania narciarstwa dowolnego, czyli skoków, tricków na różnego rodzaju skoczniach, jazdy w snowparkach, jazdy po muldach i różnych innych nietypowych zastosowań. Ich charakterystyczną cechą jest tak zwany twin tip czyli wywinięcie w górę obu końców ułatwiające jazdę do tyłu.

 

Racecarve - młodsze rodzeństwo nart do slalomu giganta. Znakomite na bardzo twardym podłożu przy długim skręcie na dużej szybkości.

 

Slalom gigant (GS), Slalom top (SL), Slalom performance, DH - przeznaczone dla zawodników i ekspertów

www.narty.pl