Otwarte Modele Biznesowe

Henry Chesbrough w swym wybitnym dziele „Open Innovation” wykazał, że w sytuacji, gdy wiedza przestała być skon¬centrowana w kilku dużych centrach, lide¬rzy biznesowi powinni przyjąć wykształcić „otwarty” model innowacyjności. W mode¬lu tym gracze wykraczają poza tradycyjne ramy podziału rynkowego - wykorzystują koncepcje i własność intelektualną (Intel-lectual Property; IP) powstałe poza firmą i zarazem udostępniają nieużywane własne IP do wykorzystania przez inne firmy.

W "Otwartych modelach bizneso­wych" Chesbrough idzie krok dalej - wy­jaśnia, w jaki sposób zarobić w nowym świecie innowacyjności. Ukazuje, jak diagnostyczne do oceny aktu­alnego modelu biznesowego twojej firmy i radzi, jak przełamać bariery powstające przy jego otwieraniu. Zmiana sposobu zarządzania własnością intelektualną powoduje "uwolnienie" innowacyjności. Dodatkowo zapewnia narzędzia diagnostyczne do oceny aktu­alnego modelu biznesowego twojej firmy i radzi, jak przełamać bariery powstające przy jego otwieraniu.
Chesbrough wyjaśnia zarazem wpływ ścisłej ochrony IP na rynki pośredniczące w innowacji. Wprowadza nowych graczy - "pośredników innowa­cyjnych" - którzy zwiększają dostępność zewnętrznych technologii. Przedstawia też firmy (jak Intellectual Ventures i Qual-comm), które swój model biznesowy opie­rają na innowacyjności i IP.


Komentarze
Polityka Prywatności