Tak! Pięćdziesiąt sekretów nauki perswazji

Listopad 2007. Marzysz o tym, aby udało ci się wreszcie nakłonić klienta do złożenia zamówienia i wcześniej wyjść z pracy? A czy nie byłoby cudownie, gdybyś mógł też sprawić, żeby twoje dzieci zjadały zielony groszek, współmałżonek zmywał naczynia, pacjenci brali zapisane lekarstwa, a sąsiedzi przestali śmiecić? Codziennie musisz perswadować różnym ludziom najrozmaitsze rzeczy... Ale jak powinieneś to robić?


2.jpgW swojej książce "Yes! Fifty secrets from the science of persuasion" ("Tak! Pięćdziesiąt sekretów nauki perswazji") Noah Goldstein, zajmujący się naukami o zachowaniu, na University of Chicago Graduate School of Business i Robert Cialdini - profesor psychologii i marketingu ze State University of Arizona oraz Steve Martin - autor publikacji z dziedziny biznesu i dyrektor firmy "Influence At Work" z Wielkiej Brytanii, przedstawiają 50 najistotniejszych spostrzeżeń ze swych wieloletnich badań i pracy naukowej.

Niektóre z tych spostrzeżeń mogą wydawać się dziwaczne (na przykład, sugestia przetestowania tego, jak podanie klientowi (najzupełniej legalnego) środka o nazwie 1,3,7- trójmetyloksantyna może ułatwić prowadzenie negocjacji, lub wskazówki dla kelnerów, umożliwiające im uzyskanie wyższych napiwków bez konieczności poprawy jakości usług). Inne spostrzeżenia natomiast są wręcz zaskakujące (takie jak porady na temat tego, co należy zrobić, aby rzeczywiście zjednać sobie swoich wrogów).

Książka pokazuje, jak, przestrzegając podstawowych zasad, na których oparta jest sztuka perswazji i których każdy z nas potrafi się nauczyć, można osiągnąć niezwykłe wyniki. Kiedy chcemy wywrzeć wpływ na inne osoby, z reguły polegamy na własnej intuicji. Czasami okazuje się ona pomocna (jak bardzo - można ocenić dopiero po przeczytaniu książki), lecz często też wprowadza nas w błąd. Na przykład, rozpowszechniona metoda występowania w roli "adwokata diabła" nie jest tak efektywna, jak mogłoby się wydawać. Podobnie, nie zawsze najlepszą metodą jest popisywanie się swoją błyskotliwością wśród innych. Nie można również stosować tych samych technik perswazji wobec osób z różnych środowisk kulturowych i o odmiennych obyczajach (dlaczego na przykład Japończycy nie cierpią zostawiać wiadomości głosowych?).

Książka nie tylko pokazuje, w jaki sposób, przy pomocy nieznacznej perswazji, można uzyskać długofalowe efekty. Czytelnik, niezależnie od tego, czy chce wprowadzić na rynek nowy produkt, zrobić wrażenie na potencjalnym pracodawcy, nakłonić ludzi do indywidualnych działań na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, zwiększyć frekwencję wyborczą lub sprawić, by dzieci osiągały lepsze wyniki w szkole, może przede wszystkim znaleźć w książce praktyczne porady, dzięki którym przekona innych, by częściej mówili mu "Tak".

« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności