Choć od śmierci Marii Callas minęły już 3 dekady, śpiewaczka pozostaje symbolem Divy wszechczasów. Callas to nie tylko najlepiej sprzedająca się sopranistka świata, ale także artystka, której płyty rozchodzą się w największej liczbie egzemplarzy w historii wytwórni EMI Classics. Z okazji nadchodzącej rocznicy, ukażą się trzy nowe wydawnictwa katalogowe, pochodzące ze zbiorów wspaniałych dzieł śpiewaczki.
We wrześniu 2007 katalog EMI Classics wzbogacą następujące wydawnictwa:
Maria Callas − “The One and Only”, 2 CD
Dwupłytowy album zawierać będzie najpopularniejsze i najbardziej lubiane arie operowe Callas, wybrane z całej kolekcji nagrań artystki. To idealna pozycja dla każdego, kto pragnie po raz pierwszy zapoznać się dokonaniami Callas lub pragnie posiadać wybór najwspanialszych dzieł w karierze tej niezwykłej śpiewaczki.
Kolekcja składa się z ośmiu płyt CD, zawierających najwspanialsze fragmenty z najsłynniejszych i najważniejszych dla Callas oper: Normy, Carmen, Łucji z Lammermoor, Cyganerii, Madame Butterfly, Toski, Aidy i Traviaty. Kolekcja płyt przedstawia Callas w jej największych rolach, do zestawu dołączona będzie bogato ilustrowana książeczka z listą utworów, wstępem oraz opisem każdej z płyt.
Boks “The Complete Studio Recordings” otwierają nagrania Callas dla włoskiej wytwórni Fonit-Cetra, z którą artystka współpracowała przed podpisaniem z EMI kontraktu na wyłączność. Albumy rozpoczyna płyta z ariami z Purytanów, Normy oraz Tristana i Izoldy zarejestrowanymi w listopadzie 1949 roku w Turynie, następnie zaś usłyszeć będzie można Giocondę Ponchiellego (1952) oraz Traviatę Verdiego (1953).
Pozostały materiał obejmuje wszystkie wymienione na poniższej liście opery i recitale zarejestrowane przez Callas w studio dla EMI od roku 1953, aż po ostatnie sesje nagraniowe artystki z 1969. Kolekcja zawiera także Medeę Cherubiniego nagraną przez artystkę w La Scali w 1957 dla wytwórni Ricordi za zgodą EMI. Nagrania te stanowią dziś kanon, wedle którego ocenia się kolejne wykonania zamieszczonych utworów.
W wielu operach na płytach usłyszymy śpiewaków stale współpracujących z Callas, takich jak tenor Giuseppe di Stefano i baryton Tito Gobbi, a także mentora Callas – dyrygenta Tullia Serafina.
W gronie dyrygentów obecnych na albumach znaleźli się również Herbert von Karajan, Antonino Votto, Georges Prêtre oraz Victor de Sabata.
70-płytowy zestaw zawiera również CD-ROM, na którym znalazły się opisy wszystkich oper i recitali z całej kolekcji w trzech językach. Do zestawu dołączona będzie ilustrowana książeczka z ogólną notą biograficzną Callas w trzech językach oraz listą utworów.
Niektóre nagrania z “The Complete Studio Recordings” (70 CD):
- BELLINI
Purytanie (La Scala, 1953) ∙ Norma (La Scala, 1954)
Lunatyczka (La Scala, 1957) ∙ Norma (La Scala, 1960)
- BIZET
Carmen (Paryż, 1964)
- DONIZETTI
Łucja z Lammermooru (Florencja, 1953) ∙ Łucja z Lammermooru (Londyn, 1959)
- MASCAGNI / LEONCAVALLO
Rycerskość wieśniacza / Pajace (La Scala, 1953 & 1954)
- PONCHIELLI
Gioconda (La Scala, 1959)
- PUCCINI
Tosca (La Scala, 1953) ∙ Madame Butterfly (La Scala, 1955) ∙ Cyganeria (La Scala, 1956)
Manon Lescaut (La Scala, 1957) ∙ Turandot (La Scala, 1957) ∙ Tosca (Paryż, 1964)
- ROSSINI
Turek we Włoszech (La Scala, 1954) ∙ Cyrulik sewilski (Londyn, 1957)
- VERDI
Moc przeznaczenia (La Scala, 1954) ∙ Rigoletto (La Scala, 1955) ∙ Aida (La Scala, 1955)
Trubadur (La Scala, 1956) ∙ Bal maskowy (La Scala, 1956)
- RECITALE
Arie Pucciniego ∙ Arie liryczne i koloraturowe ∙ Callas w La Scali ∙ Arie Verdiego I, II & III
Sceny obłędu ∙ Callas w Paryżu I & II ∙ Arie Rossiniego i Donizettiego ∙ Mozart, Beethoven i Weber
Rzadkie nagrania z kolekcji EMI (2 płyty CD)