Na albumie DJIN DJIN (wym. dżin dżin) Angelique Kidjo powraca do swoich korzeni. Kariera tej czterokrotnie nominowanej do Grammy Awards, cieszącej się wielkim uznaniem wokalistki i kompozytorki miała początek w benińskiej mieścinie portowej Kotonu, gdy Angelique miała zaledwie sześć lat.
Tytuł albumu, zainspirowany tradycjami i kulturą ojczyzny artystki – Beninu położonego w Afryce Zachodniej, nawiązuje do dźwięku dzwonka, którym wita się w Afryce nadejście nowego dnia. Projektowi Kidjo blasku dodają gwiazdy występujące na płycie u jej boku. Dzięki połączeniu ich wyjątkowych talentów oraz wpływów afrykańskich i zachodnich album DJIN DJIN wysławia piękno różnorodności, a jednocześnie jedności kultur, jaką Kidjo osiąga w swej muzyce.
Wśród legend biorących udział w nagraniu płyty znaleźli się:
Peter Gabriel w utworze “Salala” – pierwszy singiel z albumu, („On zrobił tak wiele dla muzyki afrykańskiej; właściwie jest coś afrykańskiego w jego sposobie śpiewania, poruszania się i komponowania piosenek”);
Alicia Keys w “Djin Djin” („Kiedy usłyszała w studio benińskie bębny, zawołała ‘Hej, to przecież hip-hop!’ Doskonale rozumiała tą muzykę i zaśpiewała przepięknie”);
Joss Stone w “Gimme Shelter” („Przyjaźnimy się, więc gdy puściłam jej nagrania ze studio, nalegała, by wziąć udział w tym projekcie, a ja się bardzo ucieszyłam, że mamy taką możliwość”);
Josh Groban w “Pearls” („On śpiewa z taką lekkością,” mówi Kidjo, „choć każdy wie, że śpiew na tym poziomie wirtuozerii nie może być łatwy”);
Ziggy Marley w “Sedjedo” („On tak świetnie rozumie połączenie między muzyką jamajską i afrykańskimi rytmami, a szczególnie rytmem gogbahoun pochodzącym z mojej wioski”);
Carlos Santana w “Pearls” („To nie tylko gitarzysta: On śpiewa, tańczy, płacze i się weseli z pomocą swej gitary”);
Branford Marsalis w “Djin Djin” („Jest dla mnie jak brat! Kiedy gra, to nigdy nie wiesz, co zaraz usłyszysz i gdzie go zawiodą jego wspaniałe pomysły muzyczne”);
wreszcie Amadou & Mariam w “Senamou” („Jesteśmy przyjaciółmi od bardzo dawna; ich udział w tym projekcie to wyjątkowe błogosławieństwo i dar”).
Producent Tony Visconti (David Bowie, Morrissey) sprawia, że brzmienie każdego utworu na płycie DJIN DJIN w pełni rozkwita. Materiał zarejestrowany w nowojorskim Electric Lady Studio dla wygody muzyków opatrzonym w przytulne dywany, sofy i domowe drobiazgi udowadnia, że siła muzyki może jednocześnie zjednoczyć i wyzwolić zarówno jej twórców, jak i odbiorców.
Cały zamysł DJIN DJIN opierał się na tym, by skonstruować album na benińskiej podstawie. Zatem puls płyty stworzyli perkusiści Crespin Kpitiki i Benoit Avihoue, członkowie benińskiego Gangbé Brass Band. Kidjo zaprosiła także do nagrań muzyków, których pochodzenie uzupełnia ideę DJIN DJIN: perkusistę Poogie Bella znanego ze współpracy z Erykah Badu i Chaką Khan; czarodzieja funkowych klawiszy Ampa Fiddlera, który ma na koncie występy u boku m.in. Prince’a i George’a Clintona; Larry’ego Campbella, multi-instrumentalistę, z którego talentu korzystali m.in. Bob Dylan, Emmylou Harris i Paul Simon; wielkiego senegalskiego basistę Habiba Faye z zespołu Youssou N’Doura; gitarzystę Lionela Loueke z zespołu legendarnego jazzmana Herbiego Hancocka; Romero Lubambo, brazylijskiego geniusza, który współpracował m.in. z Dianą Krall i Dianne Reeves; Joao Mota z Gwinei Bissau; wreszcie mistrza harfy afrykańskiej kora Mamadou Diabate.
Część nowego materiału z płyty DJIN DJIN Kidjo wykonuje w językach Beninu, Nigerii i Togo.
Album Angelique Kidjo DJIN DJIN niesie ze sobą ważną lekcję: mimo wszystkich różnic pomiędzy gatunkami współczesnej muzyki, we wszystkim płyną wody afrykańskiej rzeki…
„Jej ducha nie da się zgasić: ona potrafi tchnąć życie we wszystko, czego się dotknie.”
– Peter Gabriel
Angelique Kidjo album „DJIN DJIN” premiera 30 kwietnia 2007 !