Z dziejów teorii i praktyki wychowania

Recenzja książki Profesora Czesława Kupisiewicza: Zacznę od tytułu recenzowanej książki. Szkoda, że w obecnej wersji tytułu nie ma nawiązania do Szkiców z dziejów dydaktyki ( Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010). Te dwie książki dopełniają się merytorycznie i porządkują dorobek pedagogiki od pradawnych czasów po dzień dzisiejszy. Każdy, kto przeczytał Szkice sięgnie po podobnie skonstruowaną książkę, jeżeli będzie to sygnalizował jej tytuł.


Szkice są bowiem wysoko oceniane przez pedagogów akademickich i sukcesywnie wpisywane na listę publikacji obowiązującej studentów kierunków pedagogicznych.
Przejdźmy do książki Z dziejów teorii i praktyki wychowania, wszak recenzja ma jej dotyczyć. Profesor Czesław Kupisiewicz przedstawia w niej historycznie uporządkowane wszystkie ważne koncepcje wychowania od zarania dziejów po czasy dzisiejsze. Książka składa się z 16 rozdziałów skomponowanych konsekwentnie w następujący sposób:  2.jpg
- zwi
ęźle i świetnie napisane charakterystyki wyróżnionych okresów historycznych;
- znakomita prezentacja sylwetek i pogl
ądów mędrców, filozofów, pedagogów, socjologów i psychologów, którzy w swoich pismach formułowali współczesne im idee i koncepcje wychowania;
- precyzyjne i trafne oceny tego, co by
ło dobre, a co wątpliwe w wychowaniu dzieci i młodzieży w omawianych okresach historycznych.

Dzięki takiej konstrukcji Pan Profesor buduje w umyśle czytelnika rusztowanie wiedzy z dziejów wychowania, a potem wypełnia go tak, aby rozumiał on logikę merytoryczną zmieniających się koncepcji wychowania.


W prezentację sylwetek i podglądów mędrców, filozofów, pedagogów, socjologów i psychologów Pan Profesor wkomponował fragmenty tekstów źródłowych. Dzięki temu czytelnik może zakosztować tego, co jest autentyczne dla danej epoki lub co też inni sądzą o prezentowanej koncepcji wychowania. Podziwiam fenomenalne oczytanie i niebywałą wiedzę Pana Profesora, zaś finezję z jaką ją przedstawia przyrównuję do inkrustowania brylantami jubilerskich wspaniałości.


Kompozycja recenzowanej książki, dobór treści i niebywale elegancki w swojej prostocie sposób prezentowania koncepcji wychowania sprawi, że najpierw sięgną po nią głównie nauczyciele akademiccy. Ponieważ koncepcje wychowania rzadko są analizowane w publikacjach pedagogicznych, książkę tę przeczytają zapewne nie tylko pedagodzy, lecz także psycholodzy, socjolodzy i filozofowie.

Pan Profesor Czesław Kupisiewicz w kręgach pedagogów akademickich ma przydomek Jednoosobowej Akademii Nauk Pedagogicznych, dlatego Jego książki są polecane studentom, jako źródło solidnej i potrzebnej wiedzy. Przewiduję więc, że informacja podana w tytule książki Podręcznik akademicki niebawem zostanie potwierdzona w praktyce. Jak szybko to nastąpi zależeć będzie od promocji.

Dobrze się też stało, że recenzowana książka zostanie opublikowana przez Wydawnictwo IMPULS. Ma ono wysoką rangę na rynku wydawniczym i czytelnicy chętnie kupują książki ze znakiem firmowym IMPULS. Zaręczam, że promocja książki obecnie opatrzonej tytułem Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki opłaci się Wydawnictwu stokrotnie. […]


Komentarze
Polityka Prywatności