Europejska Nagroda Filmowa dla filmu "Odgłosy robaków - zapiski mumii"

Zwycięzca Planete Doc Review 2009 – zdobywca Nagrody Millennium "Odgłosy robaków – zapiski mumii" w reżyserii Petera Liechti, został uhonorowany Europejską Nagrodą Filmową w kategorii: film dokumentalny. „Po raz kolejny Planete Doc Review okazał się miejscem, gdzie można zobaczyć najlepsze światowe filmy dokumentalne, zanim doceni je świat.”

W maju 2009 film Odgłosy robaków - zapiski mumii wygrał Festiwal Planete Doc Review, zdobywając Nagrodę Millennium. Film wzbudził zachwyt, ale i zastanowienie nad granicami gatunków filmowych.

Europejska Nagroda Filmowa przyznawana jest corocznie za wybitne osiągnięcia filmowe.
W tym roku zwycięzca został wybrany przez niezależne jury w składzie: Nino Kirtadzé, Franz Grabner i Viktor Kosakovsky.

Jury postanowiło uhonorować film Odgłosy robaków - zapiski mumii za: umiejętne stosowanie minimalistycznych środków filmowych w celu stworzenia wyjątkowej opowieści wizualnej rozpiętej między życiem a śmiercią.

Against Gravity wprowadza film do kin 23 października 2009.


Odgłosy robaków - zapiski mumii
The Sound of Insects - The Record of a Mummy
Reżyseria: Peter Liechti
Produkcja: Urs Augstburger
Szwajcaria 2009, 88 min

Wybrane festiwale:
2009 - IFF Rotterdam, 2009 - MFF Karlowe Wary, 2009 - SANFIC, Santiago de Chile, 2009 - Silverdocs, Waszyngton, 2009 - Planete Doc Review, Warszawa, 2009 - Era Nowe Horyzonty, Wrocław.
Nagrody i nominacje:
6. Festiwal Filmowy Planete Doc Review: Nagroda Główna (Millennium Award),
Nagroda L'age D'Or (Belgijskie Archiwum Królewskie),
Europejska Nagroda Filmowa 2009

Intrygujący i poruszający film Petera Liechtiego łamie tradycyjne konwencje filmu dokumentalnego. Oparty na noweli Shimady Masahiko wymaga od widza świadomego odbioru, ale na poziomie emocjonalnym, a nie intelektualnym. To film, który idealnie ilustruje definicje Manoela de Oliveiry, w myśl której obrazy, słowa, dźwięki i muzyka to cztery fundamenty świątyni kina..
E.H. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie


Myśliwy polujący na króliki odkrywa w lesie zmumifikowane ciało 40-letniego mężczyzny. Lekarze twierdzą, że zgon nastąpił około stu dni wcześniej. Zmarły prowadził dziennik, z którego możemy odtworzyć ostatnie dwa miesiące jego życia.
Pod koniec sierpnia udał się w góry, które kiedyś odwiedził jako student. Zachwycony ich dostojnym pięknem, pomyślał, że to idealne miejsce na śmierć. Po kilkunastu latach zjawia się tu ponownie. Notuje: "w plecaku mam wszystko, co potrzebne do samobójstwa". Nie zamierza się wieszać ani skakać ze skały. Wybrawszy ustronne miejsce, z folii i gałęzi buduje namiot, w którym postanawia zagłodzić się na śmierć. Ma ze sobą kilka książek (Beckett, Dante), trochę lekarstw przeciwbólowych, kilka świec i radio. Pije wyłącznie wodę deszczową. Przytomnie zauważa, że jego postępowanie z racjonalnego punktu widzenia nie ma sensu - wszak dla niewierzącego cierpienie nie jest wartością.


Odgłosy robaków - zapiski mumii to kino graniczne - rozpisana na wiele dni opowieść o mierzeniu się świeckiego umysłu z największą zagadką, jaką zna ludzkość. Uświadamia nam, że nasza natura z jednej strony odrzuca taką apoteozę śmierci, a z drugiej potrzebuje świadectwa reakcji duszy na jej nadejście.
Osobną opowieścią jest warstwa wizualna - twórcy przez wiele dni filmowali otoczenie namiotu, w którym umierał mężczyzna. Wyciszonym, kontemplacyjnym ujęciom zmieniającej się natury, obojętnej na cierpienie bohatera towarzyszą wizyjne, metaforyczne obrazy świata, który zostawił za sobą. Reżyser kroczy ścieżką wyznaczoną przez największych wizjonerów kina - takich jak Tarkowski czy Herzog. Podobnie jak u nich, również tutaj niepojęty świat natury jest świadkiem i zwierciadłem ludzkiego losu.


Komentarze
Polityka Prywatności