Dzień w Juriewie

Luba, piękna śpiewaczka operowa wraz z synem odwiedza swoje rodzinne miasto. Kilka lat temu opuściła Rosję i poświeciła się karierze. Osiągnęła międzynarodowy sukces i podbiła sceny Londynu, Mediolanu, Paryża... Zanim na zawsze opuści kraj, chce po raz ostatni zobaczyć Juriewo. Powrót do domu ma być symbolicznym pożegnaniem z Rosją. Juriewo mieści się gdzieś na końcu świata, pośrodku niczego. Przez całe lata miasto nie zmieniło się, jakby czas zatrzymał się w miejscu.

Na twarzach ludzi maluje się wrogość i beznadziejność - Luba i Andriej czują się tu obco. Wszystko pokryte jest śniegiem, a jedynymi żywymi duszami na ulicach są pijani ludzie. Luba nie rozpoznaje miejsc i nie pamięta ich nazw. Andriej jest coraz bardziej zniecierpliwiony i znudzony. Nostalgiczna podróż szybko przestaje być podróżą w świat dzieciństwa...

„Dzień” to film wielowarstwowy. Najbardziej mnie fascynuje w tej historii jej ambiwalentność. Z jednej strony to opowieść o kobiecie obdarzonej niezwykłym talentem, urodą, losem. (...) Z drugiej strony jest to opowieść o relacji matka-syn. Opowieść o silnej kobiecie, która próbuje zburzyć gruby mur własnego egoizmu, kiedy dochodzi do kryzysowej sytuacji. Opowieść o kobiecie, która na nowo staje się matką. I  w końcu to opowieść dużo głębsza niż tylko to, co widzimy na ekranie. To symboliczna i filozoficzna parabola o kobiecie, która przekracza swoje odosobnienie i dochodzi do macierzyństwa. W wyniku dramatycznej straty, kogoś kto był jej częścią, przechodzi przez rytuał inicjacji i przebudzenia. Staje się archetypem matki, symbolem wszystkich rosyjskich matek. To opowieść o Rosji, która traci i odnajduje swoją własną tożsamość.
Kiriłł Serebrennikow

Nagrody m.in. :
24. Warszawski Festiwal Filmowy nagroda Grand Prix w Konkursie Warszawskim
61. MFF w Locarno- Nagroda Jury Ekumenicznego
19. Otwarty Rosyjski Festiwal Filmowy KINOTAWR- Najlepsza rola kobieca - Ksenia Rappoport


Komentarze
Polityka Prywatności