Do księgarń trafiają właśnie pierwsze cztery tytuły z serii Key Concepts, prezentującej kluczowe pojęcia nauk społecznych, używane m.in. w socjologii, politologii, stosunkach międzynarodowych, ekonomii, dziennikarstwie i kulturoznawstwie. W Anglii wydawane w prestiżowym wydawnictwie Polity Press, po polsku ukazują się nakładem Wydawnictwa Sic!.
Na serię składa się dwadzieścia tomów – zwięzłych, napisanych przystępnie i zachowujących najwyższe standardy publikacji profesjonalnej. Autorami poszczególnych opracowań są wykładowcy brytyjskich uczelni, specjaliści w swoich dziedzinach. Każdy tytuł został też zaopiniowany przez ekspertów. Patronat nad polską edycją objął profesor Zygmunt Bauman.
1. Steve Bruce, Fundamentalizm
Nauki społeczne skupiały się zwykle na społecznych okolicznościach powstawania i rozwoju ruchów ekstremistycznych, uznając leżące u ich podstaw ideologie religijne za maskaradę. Bruce traktuje religijne składowe fundamentalizmu poważnie. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektóre religie łatwiej od innych prowadzą do fundamentalizmu oraz dlaczego tego rodzaju ruchy różnią się między sobą pod względem gotowości użycia przemocy do osiągnięcia upragnionego celu. Odrzucając koncepcję uznającą fundamentalistów za chorych umysłowo, Bruce twierdzi, że fundamentalizm stanowi racjonalną odpowiedź religijnego tradycjonalizmu na społeczne, polityczne i ekonomiczne zmiany, które ograniczają udział religii w życiu publicznym. Jego zdaniem fundamentalizm, choć jest znaczącym symptomem gwałtownej zmiany społecznej, nie stanowi poważnego wyzwania ani alternatywy dla świeckiej i liberalnej demokracji większości zachodnich społeczeństw. Jego siła słabnie wskutek rozkładających go od środka sprzeczności wewnętrznych, a jego ostrze tępieje w starciu z władzą państwa.
Steve Bruce, Fundamentalizm (Fundamentalism), przeł. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa 2006, ISBN 83-60457-09-3, 176 s., cena 26 zł. Seria Key Concepts.
2. Alan Aldridge, Konsumpcja
Konsumpcja jest jasnym i zwięzłym wprowadzeniem do problematyki konsumpcji i najważniejszych debat nad naturą i konsekwencjami społeczeństwa konsumpcyjnego.
Społeczności i klasy społeczne wydają się znajdować w nieuniknionym odwrocie. Wzrasta niepewność na rynku pracy, a coraz mniej ludzi postrzega samą pracę w kategoriach nadawania sensu życiu. Zwracają się ku konsumpcji po miejsce w społecznej hierarchii, poczucie tożsamości i osobistego spełnienia. Wydaje się, iż doświadczamy obecnie przejścia od społeczeństwa opartego na produkcji do nowego typu porządku społecznego – społeczeństwa konsumpcyjnego, z którego nie ma wcale tak wielu dróg ucieczki. Konsumpcja analizuje związek między rozwojem konsumeryzmu a przemianami świata pracy, włączając w to nowe potrzeby „pracy emocjonalnej”. Pokazuje także ograniczenia organizacji konsumenckich i ochrony samego konsumenta w kulturze promocji zdominowanej przez globalne marki i przesyconej reklamami, korporacyjnym sponsoringiem i product placement.
Alan Aldridge, Konsumpcja (Consumption), przeł. Maciek Żakowski, Sic!, Warszawa 2006, ISBN 83-60457-10-7, 206 s., cena 26 zł. Seria Key Concepts.
3. Alan Aldridge, Rynek
Odkąd Adam Smith powołał do życia ideę „niewidzialnej ręki”, jej obrońcy uważają, że najkrótsza droga do społecznej spoistości, materialnego dobrobytu i żywotności politycznej wiedzie nie poprzez scentralizowaną kontrolę i planowanie, lecz poprzez laissez-faire – postawą nieinterwencjonistyczną. Alan Aldridge objaśnia czytelnikom złożone relacje między analizą, opisem i ideologią we współczesnych teoriach rynku. Cechą wyróżniającą jego książkę jest nacisk na rolę kultury w kształtowaniu rynkowej rzeczywistości społecznej. Wśród analizowanych przez Aldridge’a ideologii znajdują się:
Alan Aldridge, Rynek (The Market), przeł. Maciek Żakowski, Sic!, Warszawa 2006, ISBN 83-60457-08-5, 210 s., cena 26 zł. Seria Key Concepts.
4. John Scott, Władza
Władza Johna Scotta podejmuje problematykę władzy społecznej, zwięźle prezentując zarówno klasyczne, jak i współczesne stanowiska w debatach toczących się wokół tego zagadnienia. Autor zarysowuje ogólne pojęcie władzy oraz jej rozmaite aspekty, takie jak: przywództwo, wywieranie nacisku, przymus, dyscyplina, ekspertyza, protest, zbiorowa mobilizacja czy władza interpersonalna. Książka zawiera wnikliwe analizy praktyk władzy i panowania, a także wiążących się z nim dyskusji teoretycznych, oraz stanowiący dla nich podstawę bogaty materiał empiryczny. Mowa jest o istocie współczesnej państwowości, o suwerenności, hegemonii, globalnej władzy ekonomicznej, systemach światowych, administrowaniu i nadzorze w biznesie, relacjach władzy w miejscu pracy, ruchach społecznych oraz dynamice rodziny.
John Scott, Władza (Power), przeł. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa 2006, ISBN 83-60457-07-7, 218 s., cena 26 zł. Seria Key Concepts.
O takich monografiach każdy student socjologii marzy: zwięzłe, choć ogarniające całość istniejącej wiedzy o przedmiocie, napisane przez znakomitych specjalistów, a przejrzyście skonstruowane i przejrzyście wyłożone, naraz zaoszczędzające żmudnych poszukiwań i zachęcające do dalszych, świadomie ukierunkowanych studiów. A zestaw tytułów tak jest przez redaktorów serii skomponowany, by dostarczyć rzetelnej informacji o każdym zagadnieniu, przez jakie przyjdzie studentom przegryzać się w trakcie ich studiów (Zygmunt Bauman).