Przegląd Filmów Krzysztofa Kieślowskiego w 10-rocznicę śmierci reżysera.

Stowarzyszenie Filmowców Polskich serdecznie zaprasza na Przegląd Filmów Krzysztofa Kieślowskiego organizowany w ramach Obchodów Roku Krzysztofa Kieślowskiego. W Warszawie Retrospektywa filmów odbędzie się w dniach od 17 do 23 marca 2006r. w warszawskim Kinie Kultura.

W programie Przeglądu będziemy mieli okazję zobaczyć filmy tak znane jak  Amator, Przypadek czy Tryptyk: Trzy Kolory Niebieski, Czerwony i Biały, wybór filmów dokumentalnych, jak również nowy film dokumentalny Marii Zmarz-Koczanowicz o Krzysztofie Kieślowskim pt. „STILL ALIVE...”

 

Serdecznie zapraszamy także szkoły do wzięcia udziału w Przeglądzie w godzinach przedpołudniowych (godziny projekcji do ustalenia z Kinem Kultura). Zainteresowanych prosimy o kontakt z Kinem Kultura, tel. 022 826 33 35, e-mail: kinokultura@interia.pl

 

Bilety na pokazy wieczorne w cenie 12 zł.

 

 

Patronat medialny nad Przeglądem w Warszawie objęli: WIK, KINO, Telewizja Kino Polska, Stopklatka, Warsaw Voice, TIK,  What’s up, studentnews.pl

 

  

Program Przeglądu, Kino KULTURA, ul. Krakowskie Przedmieście 21/23 Warszawa

 

17.03.

godz. 18:00  AMATOR  (112 min)

 

18.03.

godz. 18:00  BEZ KOŃCA   (107 min)

godz. 20:00  PRZYPADEK    (122 min) 

 

19.03.

godz..18:00   KRÓTKI FILM O ZABIJANIU  (85 min)

godz. 20:00   KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI  (87 min)

 

20.03.

godz. 18:00 PODWÓJNE ZYCIE WERONIKI   (98 min)

godz. 20:00 ZESTAW DOKUMENTÓW  (99 min)

 

21.03.

godz. 18:00 TRZY KOLORY: BIAŁY  (100 min)

 

22.03.

godz. 18:00 TRZY KOLORY: NIEBIESKI   (98 min)

 

23.03

godz. 18.00 TRZY KOLORY: CZERWONY (95 min)

godz. 20.00 Still alive…(80 min)

 

Zestaw dokumentów obejmuje następujące filmy:

Murarz (17’)

Szpital (21’)

Z punktu widzenia nocnego portiera (17’)

Dworzec (13’)

Gadające głowy (15’)

Siedem kobiet w różnym wieku (16’)

 

 

 

Krzysztof Kieślowski uczęszczał do szkoły pożarnictwa i Liceum Technik Teatralnych, przez rok pracował jako garderobiany, by od 1964 roku studiować na Wydziale Reżyserii w PWSTiF w Łodzi. Twórca zaczynał od realizacji filmów dokumentalnych, które przyniosły mu ogromne uznanie. Od początku swojej pracy jako reżyser filmów fabularnych angażował się w sprawy społeczne. Filmy takie jak: "Personel", "Blizna", "Spokój", "Amator", "Przypadek" przyniosły mu ogromne uznanie krytyków.

 

W latach 80-tych i 90-tych realizuje "Dekalog" oraz tryptyk "Trzy kolory". Za swoją twórczość filmową otrzymał dziesiątki nagród i wyróżnień, był laureatem "Felixa" - nagrody Europejskiej Akademii Filmowej. Wykładał reżyserię i scenopisarstwo na uczelniach w Katowicach (1979-82), Berlinie Zachodnim (1984), Helsinkach (1988) oraz w Szwajcarii (1985, 1988, 1992) i Łodzi (1993-96). W 1990 roku został honorowym członkiem Brytyjskiego Instytutu Filmowego za "wybitny twórczy wkład do kultury ruchomego obrazu". Otrzymał dwie nominacje do Oscara za "Trzy kolory: Czerwony". W 1995 został członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej.

 

Opisy filmów

 

 

Amator ( Camera Buff) (1979) czas trwania: 117

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Krzysztof Kieślowski

Zdjęcia: Jacek Petrycki

Muzyka: Krzysztof Knittel

 

Jeden z najwybitniejszych filmów, zaliczonych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz - kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra - zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji pięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Kieślowski z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolną ewolucję Filipa, który z człowieka "schowanego" we własną prywatność i ceniącego ponad wszystko "święty spokój" przeobraża się w społecznika i artystę, wrażliwego na ludzką krzywdę i niesprawiedliwość. Amatorskim filmom Mosza daleko bowiem do propagandy sukcesu. Wręcz przeciwnie - samorodny reżyser bezkompromisowo pokazuje wynaturzenia dookolnej rzeczywistości. Cena prawdy jest wszakże wysoka. Filip za swój film otrzymuje nagrodę. Zakłada Amatorski Klub Filmowy. Coraz bardziej wciąga się w te prace, zaniedbując rodzinę i dom. Kręci krytyczny film o miasteczku i film o robotniku - kalece. Zostają one wyświetlone w telewizji. Filip przekonuje się, że jego działalność i trudność nie tylko pomaga, ale także rodzi konflikty, a nawet dramaty. Poznaje wagę odpowiedzialności, granice wolności twórczej, cenę uczciwości. Po zasadniczej rozmowie z dyrektorem Filip postanawia zrezygnować z robienia filmów, nie chce bowiem, by szkodziły one komukolwiek. Wraca do domu, ale żona odeszła już z dzieckiem nie mogąc znieść stałych napięć i konfliktów. Filip kieruje kamerę na siebie i zaczyna opowiadać historię swego życia . . ."Amator" już od momentu premiery budził żywe zainteresowanie. Poruszone w nim problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Kieślowskiego na niepokoje trawiące pod koniec lat siedemdziesiątych pokolenie ówczesnych trzydziestolatków.

 

Przypadek (Blind Chance) (1981) czas trwania: 114

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Krzysztof Kieślowski

Zdjęcia: Krzysztof Pakulski

Muzyka: Wojciech Kilar

 

Zrealizowany w 1981 roku "Przypadek" trafił na polskie ekrany dopiero po sześciu latach, w zupełnie innej atmosferze. Jak się wtedy okazało, film Kieślowskiego nie epatował bynajmniej tonem oskarżenia, przeciwnie - można w nim było spostrzec dzieło poświadczające rezygnację z politycznej doraźności. Film pokazuje trzy różne losy jednego człowieka, Witka Długosza (Bogusław Linda) trzy potencjalne życiorysy jednej osoby, zależne wyłączne od przypadku. W pierwszej sekwencji Witek usiłuje zdążyć na pociąg d Warszawy i od tego zależą jego dalsze losy. Jeśli zdąży, spotka w pociągu starego działacza komunistycznego, który wciągnie go w orbitę władzy. Jeśli potrąci na peronie sokistę, to nie tylko nie zdąży, lecz zostanie jeszcze ukarany, a przez to dołączy do opozycji politycznej. W trzecim wariancie spotyka na peronie znajomą dziewczynę, co skończy się ślubem i wyborem apolitycznej kariery naukowca. Wszystkie warianty mają finał na lotnisku Okęcie, skąd Witek ma odlecieć za granicę. Jednak strajki w kraju (lato 1980 rok) udaremniają odlot w wariancie pierwszym i drugim, w trzecim Witek odlatuje by... Ta metaforyczna przypowieść o ludzkim losie to w pewnym sensie zwieńczenie kina moralnego niepokoju, ale i pożegnanie jego politycznej deklaratywności. Dzisiaj to przede wszystkim dramat o ludzkim zmaganiu z losem.

 

Bez końca ( No End) (1984) czas trwania: 103

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski

Zdjęcia:  Jacek Petrycki

Muzyka: Zbigniew Preisner

 

Rok 1982. Nazajutrz po własnym pogrzebie mecenas Antoni Zyro wraca do swego mieszkania i odtąd towarzyszyć będzie żyjącym, a czasami i ingerować w ich losy. Przygotowywał się on do obrony przebywającego w więzieniu młodego robotnika Dariusza, który kierował strajkiem, choć nie był członkiem "Solidarności". Teraz jego obrony podjął się mecenas Labrador, pragmatyk sugerujący, że nie jest ważne, co oskarżony faktycznie myśli, lecz w jaki sposób ma odpowiadać na pytania w sądzie. Dariusz odrzuca jednak zarówno tę "grę z sądem", jak i proponowane mu przez aplikanta adwokata przyznanie się do rzekomej winy i podkreślenie politycznych motywów. Domaga się on pełnej jasności i prawdy, a tym samym możliwości odnalezienia drogi porozumienia. Dariusz zostaje skazany na rok i sześć miesięcy więzienia, z zawieszeniem wykonania kary i uchyleniem tymczasowego aresztu . . . Urszula nie potrafi się odnaleźć po śmierci męża, przekonuje się, jak bardzo go kochała. Nie angażuje jej w pełni sprawa Dariusza, nie potrafi jej pomóc przybyły z zagranicy Tomek, przyjaciel Antka. Odwozi syna do teściowej i popełnia samobójstwo. Nad jej ciałem pojawia się Antek. Wychodzą razem na leśną polanę i oddalają się. "Film Kieślowskiego jest gorzki, jego zakończenie jest tragiczne. Ale odsłania on bezlitośnie, warstwa po warstwie, wszystkie nieomal pokłady skłóconej i dramatycznej materii życia w Polsce dzisiejszej" - pisano w roku 1984 w jednej z recenzji. Odwołując się do polskich doświadczeń stanu wojennego - akcja filmu rozgrywa się w roku 1982 - reżyser kreuje własną wizję ówczesnego konfliktu społecznego i analizuje różne mechanizmy jego neutralizowania, a ich skuteczność ocenia z całą surowością.

 

Krótki film o zabijaniu ( Short Film About Killing, A) (1987) czas trwania: 84

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski

Zdjęcia: Sławomir Idziak

Muzyka: Zbigniew Preisner

 

Akcja filmu toczy się w Warszawie, 16 marca 1987 r. Piotr zdaje końcowy egzamin adwokacki, zaprasza swą dziewczynę do cukierni w Hotelu Europejskim. Wstępuje tu również dwudziestoletni Jacek, który po wyjściu z cukierni wsiada do taksówki i na peryferiach miasta dusi taksówkarza linką żeglarską, po czym, gdy ten zdradza jeszcze oznaki życia i błaga o litość, okrutnie masakruje. Mimo obrony Piotra, Jacek skazany zostaje na karę śmierci.

 

Krótki film o miłości ( Short Film About Love, A) (1988) czas trwania: 83

Reżyseria: Dariusz Jabłoński, Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz

Zdjęcia: Witold Adamek

Muzyka: Zbigniew Preisner

 

Jedno z warszawskich osiedli. Tu właśnie, w wynajętym pokoiku u matki swojego kolegi, mieszka dziewiętnastoletni Tomek, chłopiec niepozorny, bardzo wrażliwy. Wieczorami uczy się języków, ale gdy zbliża się godzina 21, odsłania stojącą na stoliku lunetę i zaczyna obserwować okno położone naprzeciw. Mieszka tam Magda - piękna, dojrzała kobieta, najprawdopodobniej plastyczka. Nie zdaje ona sobie sprawy z tego, że każdy jej ruch jest obserwowany przez chłopca.

 

 

Trzy kolory: Biały ( Trois couleurs: Blanc) (1993)

 

reżyseria Krzysztof Kieślowski scenariusz Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski zdjęcia Edward Kłosiński muzyka Zbigniew Preisner od lat: 18 czas trwania: 88

 

 

Trzy kolory: Niebieski (AKA Trois couleurs: Bleu) (1993) czas trwania: 94

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Agnieszka Holland, Krzysztof Piesiewicz, (więcej ...)

Zdjęcia: Sławomir Idziak

Muzyka: Zbigniew Preisner

 

Julie traci w wypadku samochodowym męża, Patrica, wybitnego kompozytora oraz córeczkę Annę. Julie zaczyna nowe życie, anonimowe i niezależne, świadomie odrywając się od wszystkiego tego, czego miała niegdyś pod dostatkiem. Pewna dziennikarka podejrzewa, że Julie jest autorką dzieła swego męża; Julie zaprzecza, być może zbyt kategorycznie. Olivier, młody asystent Patrica, od dawna kocha Julie. Aby wyrwać ją z odosobnienia decyduje się na skończenie "Koncertu dla Europy", dzieła niedokończonego w wyniku śmierci kompozytora. Krok po kroku towarzyszy Julie w jej wysiłkach unikania zasadzek, które zagrażają jej wolności...

 

 

Trzy kolory: Czerwony (AKA Trois couleurs: Rouge) (1994) czas trwania: 95

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz

Zdjęcia: Piotr Sobociński

Muzyka: Zbigniew Preisner

Trzecia część trylogie K. Kieślowskiego nawiązująca do francuskich haseł wolności, równości i braterstwa. Valentine (Irene Jacob), młoda modelka mieszkająca w Genewie, potrąca samochodem zabłąkanego psa. Szukając właściciela trafia do domu emerytowanego sędziego (Jean-Louis Trintignant), który szpieguje swych sąsiadów podsłuchując ich rozmowy telefoniczne. Ze wspólnej samotności bohaterów rodzi się głęboka przyjaźń.

 

 

 

 

 

Zestaw dokumentów

 

Murarz (17’) ( Bricklayer / Mason) (1973)

Szpital (21’) (1977)

Z punktu widzenia nocnego portiera (17’)

Dworzec (13’) ( Railway Station) (1980)

Gadające głowy (Talking Hades 1980) (15’)

Siedem kobiet w różnym wieku (16’)

 

STILL ALIVE...

Nowy film dokumentalny Marii Zmarz-Koczanowicz o Krzysztofie Kieślowskim.

 

 

 

 

 

 

 

 


Komentarze
Polityka Prywatności