
Całość stanowi uporządkowane kompendium współczesnej wiedzy na temat emocji, syntetyzując dotychczasowe osiągnięcia psychologii poznawczej, społecznej, międzykulturowej, klinicznej, neuropsychologii i psychiatrii. Z książki korzystać mogą studenci wszystkich lat psychologii i nauk medycznych, zarówno na poziomie kursów wprowadzających, jak i specjalizacyjnych.
Recenzje wydawnicze:
prof. Alina Kolańczyk
prof. Dariusz Doliński
prof. Tomasz Maruszewski
Książka ta nie ma sobie równych w literaturze przedmiotu, jeśli chodzi o bogactwo prezentowanych treści. Jest ona niezwykle obszernym kompendium wiedzy na temat emocji – celowo piszę na temat emocji, a nie na temat psychologii emocji, ponieważ książka ta wykracza poza samą psychologię. Oczywiście jej rdzeń stanowią prace psychologiczne, jednakże do zrozumienia emocji nie wystarcza już sama psychologia. Wiedza pochodząca z innych dyscyplin naukowych, a także z literatury pięknej pozwala znacznie lepiej opisywać i rozumieć emocje.
Z recenzji wydawniczej prof. Tomasza Maruszewskiego
Jest rzeczą oczywistą, że niektóre rozdziały podobały mi się bardziej niż inne. Nie oznacza to jednak, że jest to książka nierówna. Doprawdy wszystkie jej partie napisane są w sposób nadzwyczaj kompetentny i interesujący, a wspomniane różnice w moich preferencjach wynikają po prostu wyłącznie z osobistych zainteresowań naukowych.
Książka ta wypełni jedną z najpoważniejszych luk w obszarze lektur ułatwiających kształcenie akademickie.
Z recenzji wydawniczej prof. Dariusza Dolińskiego
noty o redaktorachMichael Lewis jest profesorem pediatrii i psychiatrii oraz kierownikiem Instytutu Badań nad Rozwojem Dziecka Robert Wood Johnson Medical School, University of Medicine and Dentistry of New Jersey. Jako autor bądź redaktor ma na swoim koncie ponad trzydzieści książek na temat psychologii rozwojowej, a w ankiecie przeprowadzonej przez "Developmental Review" w 1995 roku został uznany za największy autorytet naukowy w dziedzinie psychologii rozwojowej. Doktor Lewis jest jednym z redaktorów The Handbook of Developmental Psychopathology (Podręcznik psychopatologii rozwojowej), a jego książka Altering Fate: Why the Past Does Not Predict the Future (Uciec przeznaczeniu. Dlaczego przeszłość nie pozwala przewidywać przyszłości) była nominowana do Maccoby Book Award.
Jeannette M. Haviland-Jones jest profesorem psychologii w Rutgers -The State University of New Jersey. Głównym przedmiotem jej badań jest normalny oraz zaburzony rozwój emocjonalny na przestrzeni życia człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem okresów przejściowych, takich jak adolescencja. Doktor Haviland-Jones jest współautorką (wraz z Hollis Scarborough) książki Contemporary Adolescence (Adolescencja dziś) i współredaktorką (z Michaelem Lewisem) pierwszego wydania Emocji. Niedługo ukaże się jej nowa książka, napisana wspólnie z Carol Magai i zatytułowana The Matrix of Emotion and Life Trajectories (Macierz emocji i trajektorie życia), w której naukowe pojęcia porządku, złożoności i chaosu zostały zastosowane do procesu rozwoju emocjonalnego i osobowościowego. Jako członek i założyciel Międzynarodowego Towarzystwa Badań nad Emocjami (International Society for Research on Emotion), Haviland-Jones uczestniczy w amerykańskich i międzynarodowych sympozjach naukowych, a ponadto w Europie i Ameryce Północnej wygłasza odczyty na temat rozwoju emocjonalnego. Jest autorką licznych badań i przeglądów wskazujących, jak ważne - obok narracyjnych oznak emocji - są sygnały niewerbalne, od mimiki po zapachy czy feromony.
autorzyBrian P. Ackerman, PhD, Wydział Psychologii, University of Delaware, Newark, Delaware
James R. Averill, PhD, Wydział Psychologii, University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts
Carol Barr-Zisowitz, MD, PhD, Wydział Psychiatrii, University of Pittsburgh School of Medicine, Pittsburgh, Pensylwania
John E. Bates, PhD, Wydział Psychologii, Indiana University, Bloomington, Indiana
Brian T. Bedell, MS, Wydział Psychologii, Yale University, New Haven, Connecticut
Gary G. Berntson, PhD, Wydział Psychologii, The Ohio State University, Columbus, Ohio
Roger J. Booth, PhD, Instytut Medycyny Molekularnej, Wydział Nauk Medycznych i Zdrowia, The University of Auckland, Auckland, Nowa Zelandia
Leslie R. Brody, PhD, Wydział Psychologii, Boston University, Boston, Massachusetts
George W. Brown, PhD, Akademicki Wydział Psychiatrii, Ośrodek Badań Społeczno-Medycznych, St. Thomas’ Hospital, Londyn, Wielka Brytania
John T. Cacioppo, PhD, Wydział Psychologii, University of Chicago, Chicago, Illinois
Susan D. Calkins, PhD, Wydział Psychologii, University of North Carolina at Greensboro, Greensboro, Północna Karolina
Leda Cosmides, PhD, Wydział Psychologii i Ośrodek Psychologii Ewolucyjnej, University of California at Santa Barbara, Santa Barbara, Kalifornia
Jerusha B. Detweiler, MS, Wydział Psychologii, Yale University, New Haven, Connecticut
Ed Diener, PhD, Wydział Psychologii, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, Illinois
Kenneth A. Dodge, PhD, Centrum Dziecka i Polityki Rodzinnej, Duke University, Durham, Północna Karolina
Nancy Eisenberg, PhD, Wydział Psychologii, College of Liberal Arts and Sciences, Arizona State University, Tempe, Arizona
Paul Ekman, Phd, Wydział Psychiatrii, University of California at San Francisco, San Francisco, Kalifornia
Joseph P. Forgas, DPhil, DSc, Szkoła Psychologii, University of New South Wales, Sydney, Nowa Południowa Walia, Australia
Nathan A. Fox, PhD, Instytut Badań nad Dzieckiem, Wydział Rozwoju Człowieka, University of Maryland, College Park, Maryland
Nico H. Frijda, PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Amsterdamski, Amsterdam, Holandia
Jonathan Haidt, PhD, Wydział Psychologii, University of Virginia, Charlottesville, Wirginia
Judith A. Hall, PhD, Wydział Psychologii, Northeastern University, Boston, Massachusetts
Paul L. Harris, DPhil, Wydział Psychologii Eksperymentalnej, University of Oxford, Oxford, Wielka Brytania
Elaine Hatfield, PhD, Wydział Psychologii, University of Hawaii at Manoa, Honolulu, Hawaje
Jeannette M. Haviland-Jones, PhD, Wydział Psychologii, Rutgers - The State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey
Ursula Hess, PhD, Wydział Psychologii, University of Quebec at Montreal, Montreal, Quebec, Kanada
Alice M. Isen, PhD, Wydział Psychologii i Wyższa Szkoła Zarządzania Johnsona, Cornell University, Ithaca, Nowy Jork
Tiffany A. Ito, PhD, Wydział Psychologii, University of Colorado, Boulder, Kolorado
Carroll E. Izard, PhD, Wydział Psychologii, University of Delaware, Newark, Delaware
P. N. Johnson-Laird, PhD, Wydział Psychologii, Princeton University, Princeton, New Jersey
P. N. Johnstone, kandydat do stopnia PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Genewski, Genewa, Szwajcaria
Patricia Kahlbaugh, PhD, Wydział Psychologii, Southern Connecticut State University, New Haven, Connecticut
Dacher Keltner, PhD, Wydział Psychologii, University of California at Berkeley, Berkeley, Kalifornia
Theodore D. Kemper, PhD, Wydział Socjologii, St. John’s University, Jamaica, Nowy Jork
Gilles Kirouac, PhD, Szkoła Psychologii, Laval University, Quebec, Kanada
Jeff T. Larsen, MA, Wydział Psychologii, The Ohio State University, Columbus, Ohio
Joseph E. LeDoux, PhD, Centrum Nauk Neurologicznych, New York University, Nowy Jork, Nowy Jork
Ghyslaine Lemay, PhD, Wydział Psychologii, University of British Columbia, Vancouver, British Columbia, Kanada
Elizabeth A. Lemerise, PhD, Wydział Psychologii, Western Kentucky University, Bowling Green, Kentucky
Howard Leventhal, PhD, Instytut Zdrowia, Opieki Zdrowotnej i Badań nad Starzeniem się, Rutgers - The State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey
Michael Lewis, PhD, Instytut Badań Rozwoju Dziecka, Robert Wood Johnson Medical School, University of Medicine and Dentistry of New Jersey, New Brunswick, New Jersey
Maria D. Liwag, PhD, Uniwersytet Atteneo, Quezon City, Filipiny
Richard E. Lucas, MA, Wydział Psychologii, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, Illinois
John D. Mayer, PhD, Wydział Psychologii, University of New Hampshire, Durham, New Hampshire
Clark R. McCauley, PhD, Wydział Psychologii, Bryn Mawr College, Bryn Mawr, Pensylwania
Suzanne M. Miller, PhD, Sekcja Nauki o Populacji, Program Medycyny Psychospołecznej i Behawioralnej, Fox Chase Cancer Center, Cheltenham, Pensylwania
Thomas A. More, PhD, U.S. Forest Service, Northeastern Research Station, Burlington, Vermont
Keith Oatley, PhD, Ośrodek Stosowanych Nauk Poznawczych, Instytut Badań na Potrzeby Edukacji w Ontario, University of Toronto, Toronto, Ontario, Kanada
Arne Öhman, PhD, Wydział Neurologii Klinicznej, Sekcja Psychologii, Instytut i Szpital Karolinska, Sztokholm, Szwecja
Jaak Pankseep, PhD, Wydział Psychologii, Bowling Green State University, Bowling Green, Ohio
W. Gerrod Parrott, PhD, Wydział Psychologii, Georgetown University, Waszyngton, DC
Linda Patrick-Miller, PhD, Instytut Zdrowia, Opieki Zdrowotnej i Badań nad Starzeniem się, Rutgers - The State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey
James W. Pennebaker, PhD, Wydział Psychologii, University of Texas, Austin, Teksas
Elizabeth A. Phelps, PhD, Wydział Psychologii, New York University, Nowy Jork, Nowy Jork
Kirsten M. Poehlmann, PhD, Wydział Psychologii, University of Houston, Houston, Teksas
Richard L. Rapson, PhD, Wydział Historii, University of Hawaii at Manoa, Honolulu, Hawaje
Richard Rende, PhD, Wydział Psychologii, Rutgers - The State University of New Jersey, Piscataway, New Jersey
Paul Rozin, PhD, Wydział Psychologii, University of Pennsylvania, Filadelfia, Pensylwania
James A. Russell, PhD, Wydział Psychologii, University of British Columbia, Vancouver, British Columbia, Kanada
Carolyn Saarni, PhD, Wydział Doradztwa, Sonoma State University, Rohnert Park, Kalifornia
Peter Salovey, PhD, Wydział Psychologii, Yale University, New Haven, Connecticut
Klaus R. Scherer, PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Genewski, Genewa, Szwajcaria
Robert A. Schnoll, PhD, Sekcja Nauki o Populacji, Program Medycyny Psychospołeczej i Behawioralnej, Fox Chase Cancer Center, Cheltenham, Pensylwania
Richard A. Shweder, PhD, Komisja ds. Rozwoju Człowieka, University of Chicago, Illinois
Robert C. Solomon, PhD, Wydział Filozofii, University of Texas, Austin, Teksas
Matthew P. Spackman, PhD, Wydział Psychologii, Brigham Young University, Provo, Utah
Peter N. Stearns, PhD, Wydział Historii, George Mason University, Fairfax, Wirginia
Nancy L. Stein, PhD, Wydział Psychologii, University of Chicago, Chicago, Illinois
Ed S. Tan, PhD, Wydział Sztuk Pięknych, Vrije Universiteit, Amsterdam, Holandia
John Tooby, PhD, Wydział Antropologii i Ośrodek Psychologii Ewolucyjnej, University of California at Santa Barbara, Santa Barbara, Kalifornia
Tom Trabasso, PhD, Wydział Psychologii, University of Chicago, Chicago, Illinois
Patrick T. Vargas, PhD, Szkoła Psychologii, University of Nowa Południowa Walia, Sydney, New South Wales, Australia
Geoffrey M. White, PhD, Wydział Antropologii, University of Hawaii, Honolulu, Hawaje
Zobacz też: