Grzegorz Rosiński w Polsce

25 XI 2005, dwa tygodnie po francuskiej, odbędzie się polska premiera 2. tomu serii:
„Zemsta Hrabiego Skarbka” pt.: Serce z brązu.
Uświetni ją swoją obecnością Grzegorz Rosiński.

Twórca Thorgala będzie podpisywał swoje komiksy:

25 XI 2005, godz. 17.00-19.00 (piątek) – Empik Arkadia, Warszawa

26 XI 2005, godz. 16.00-18.00 (sobota) – Empik Megastore, Gdańsk (Podwale Grodzkie 8)

 

Paryż, rok 1843.

Do miasta przyjeżdża polski hrabia. Od pierwszego dnia pobytu zaczyna snuć nić intryg, które mają mu pomóc w dokonaniu osobistej zemsty...

Trzymająca w napięciu akcja, plastycznie ukazane życie dziewiętnastowiecznego Paryża, ale przede wszystkim znakomicie, z najwyższym kunsztem namalowane przez Grzegorza Rosińskiego plansze – oto główne atuty serii, która już w dniu premiery weszła do grona klasyki europejskiego komiksu.

 

W drugim tomie hrabia Skarbek postanawia ostatecznie pogrążyć trzech paryskich bogaczy, którzy przed laty go zniszczyli. Jednak sprawa okazuje się nie tak prosta, jak mogłoby to wynikać z wydarzeń przedstawionych w pierwszym tomie. Oto album, który obfituje w niezwykłe zwroty akcji, a kolejne „zakończenia” ukazują coraz to „nowe dna” tej historii.

 

FRAGMENTY WYWIADÓW I LUŹNE MYŚLI AUTORÓW

NA TEMAT „ZEMSTY HRABIEGO SKARBKA”

Grzegorz Rosiński:

„Ten scenariusz to był dla mnie prawdziwy prezent! Marzyłem o historii, dla której pożywką byłaby literatura francuska, która byłaby dojrzalsza od tego, co rysuję zazwyczaj. Chciałem wmieszać się w podejrzane interesy, otrzeć się o świat malarzy, zwiedzić XIX wiek... I w tym scenariuszu otrzymałem wszystko naraz!”

 

„... miałem ochotę spróbować czegoś innego [niż „Thorgal”] ... Ale z drugiej strony inny typ rysunku oznaczał pracę nad zupełnie nowym projektem.”

 

„[Przerzucenie się na inny rodzaj rysunku] nie było łatwe, musiałem wyczyścić, wymazać, wyrzucić wszystko, co było na twardym dysku mojej pamięci! Zapomnieć o schematach i stereotypach, których się nauczyłem, zacząć od zera.”

 

Dla Rosińskiego narracja i opowieść pozostają najważniejsze: „Moim pragnieniem zawsze było podporządkowanie mojego rysunku jakiejś historii. Gdyby tak nie było, zostałbym malarzem! Komiks skuteczniej oddaje nastrój niż same obrazy - chodzi o stworzenie odpowiedniego klimatu i ukazanie czytelnikowi danej epoki tak, by potrafił się zidentyfikować z bohaterami. Dla mnie komiks jest bardzo bliski teatrowi, tworzymy dekorację, obmyślamy sztukę i zapraszamy czytelnika do zgrania się z nami [autorami].”

 

Rosiński od zawsze podziwiał francuskich malarzy i rysowników XIX wieku: Eugène’a Delacroix, Ernesta Meissonniera, Honoré Daumier’a. Według niego, to właśnie oni byli prekursorami komiksu: w swoich obrazach opowiadali współczesną im Historię...

 

Yves Sente:

W wypowiedzi dla Belgów: „Właściwie, to nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę, że nasz mały kraj [Belgia] istnieje dzięki Polsce? W roku 1830 Polacy, tak jak Belgowie, znosili jarzmo okupanta. Polacy mieli Rosjan, my Holendrów. Oddziały polskie, odczuwające powinowactwo z Belgami (katolicyzm i liberalizm) odmówiły posłuszeństwa carowi, który chciał stłumić młodą rewolucję belgijską. I rozpoczęli powstanie, dzięki któremu armia cara nie ruszyła na pomoc Holendrom...”

 

„Wybór epoki odbył się całkowicie naturalnie! Odpowiadała ona Rosińskiemu, który chciał zagłębić się w romantyczną atmosferę tamtych czasów, rysować piękne stroje. Miał także pewne marzenie, jeszcze z dzieciństwa – chciał stworzyć historię o oszustach...”

 

„Pragnąłem też ukazać, że komiks jest gatunkiem artystycznym, ukazać paralele między tekstem komiksu a literaturą, między rysunkiem komiksu a malarstwem. Epoka Aleksandra Dumasa i Eugène’a Delacroix nadawała się do tego wyśmienicie! XIX wiek to także czas rozwoju prasy i powstawania pierwszych dzienników jak „Le Siècle” czy „La Presse”. „Rozgłos”, który w komiksie drukuje codzienne relacje z procesu, jest ich wymyślonym odpowiednikiem. Tamte czasy to także epoka pierwszych felietonów prasowych, tworzonych przez Balzaca i Dumasa.”

 

Y. S. opowiada o eksodusie tysięcy Polaków, zmuszonych do opuszczenia rodzinnych ziem po powstaniu listopadowym i podczas rusyfikacji ziem polskich. Porównuje to z drogą, którą musiała przebyć w ucieczce przed komunizmem rodzina Rosińskich.

 

Grzegorz Rosiński – życiorys

Urodził się 3 sierpnia 1941 w Stalowej Woli. Ukończył Liceum Sztuk Plastycznych i Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Po otrzymaniu dyplomu zarabiał na życie projektami okładek płyt, ilustracjami do podręczników i opowiadań dla dzieci. Potem zajął się komiksem. Swoją karierę zaczął od rysowania popularnych w Polsce serii komiksowych. To on jest autorem rysunków do komiksów „Kapitan Żbik” i „Pilot śmigłowca”. Jednocześnie powstawał cykl „Legendarna historia Polski”. W 1976 roku objął kierownictwo artystyczne w magazynie „Relax”.

 

Przygoda belgijska zaczęła się dla Rosińskiego w połowie lat siedemdziesiątych. Na samym początku rysował krótkie komiksy humorystyczne dla magazynów „Trombone illustre” oraz „Tintin”. Wtedy właśnie dla magazynu „Spirou” powstała seria krótkich humorystycznych opowiadań zatytułowana „Fantastyczna podróż”. W 1976 roku Rosiński poznał Jeana Van Hamme’a i w tym samym roku narodził się pomysł komiksu „Thorgal”. Wkrótce potem pierwsza część sagi o Thorgalu, zatytułowana „Zdradzona Czarodziejka”, ukazała się w piśmie „Tintin”. Seria ta wkrótce stała się europejskim przebojem. W 1980 roku do galerii swoich postaci Rosiński dodał nowego bohatera, Yansa. Autorem scenariusza serii opisującej przygody Yansa jest A. P. Duchateau. Po wprowadzeniu stanu wojennego Rosiński wyjechał z kraju na stałe. W 1986 r. razem z Van Hammem stworzyli następny komiksowy przebój – czarno-białą opowieść o szninklu J’onie. „Szninkiel” zdobył wszystkie możliwe europejskie nagrody komiksowe.

Rosiński jest także autorem „Skargi Utraconych Ziem”, która jeszcze przed ukazaniem się na rynku zyskała dużą popularność (1994-95 r.). Stworzył też jednoalbumowy komiks pt. „Western”. Najnowszy komiks pt.: „Zemsta hrabiego Skarbka” od razu stał się bestsellerem we Francji.

 

Od 1979 roku, w którym to artysta otrzymał nagrodę Saint-Michel za najlepszy realistyczny komiks, jego prace były nagradzane na wielu festiwalach komiksowych: Grand Prix Alp w 1988 r. na festiwalu komiksu w Sierre, nagrodę dla najlepszego rysownika przyznaną przez belgijskie stowarzyszenie komiksu w 1988 r., nagrodę dziennikarzy na festiwalu komiksu w Durbuy w Belgii. 

 

Grzegorz Rosiński jest uznawany za czołowego twórcę komiksu w Europie. Obecnie mieszka w Szwajcarii.

 

 

 


Komentarze
Polityka Prywatności