Książka powstała na podstawie wykładów „Media i społeczeństwo” od trzech lat prowadzonych przez autora w Collegium Civitas, a także w wyniku jego doświadczeń zdobytych podczas prac w Komisji Kultury i Środków Przekazu Sejmu RP w latach 1989−99 oraz w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji w latach 1999−2003.
Media używają własnego języka, interpretują świat, wpływają na styl myślenia i zachowania ludzi − czytamy w Potędze czwartej władzy. Media to jednocześnie wielkie przedsiębiorstwa. Walka o miliardy dolarów i o władzę nad umysłami ludzi.
Tematem książki jest rozwój, organizacja oraz zasady funkcjonowania mediów elektronicznych w świecie i w Polsce na tle wybranych zagadnień komunikacji społecznej, a także polityki państwa wobec mediów.
Sam autor tak pisze we wstępie do publikacji: Nie próbuję zamieścić w tej książce systematycznego wykładu. Piszę o tym, co mnie samemu na podstawie wielu lat doświadczeń, wydaje się ważne i pomocne w zrozumieniu mechanizmów, którymi rządzą się współczesne media. O tym − co znów moim zdaniem − po prostu dobrze wiedzieć, podejmując rozmowę o prasie, radiu, telewizji.
Juliusz Braun, z wykształcenia geolog-kartograf, dziennikarz, polityk, nauczyciel akademicki. Pracował w kieleckiej popołudniówce „Echo Dnia”, Tygodniku Katolickim „Niedziela”, publikował m.in. w „Tygodniku Powszechnym”. W latach 1989–99 działał w sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu – przez dwie kadencje był jej przewodniczącym. Od roku 1999 do 2003 był przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Juliusz Braun
Potęga czwartej władzy. Media, rynek, społeczeństwo
Seria EDUKACJA MEDIALNA
WSiP 2005
Wydanie pierwsze
Objętość: 240 stron
Oprawa miękka