Ciekawostki naukowe (archiwalne artykuły)

Skarb 48 złotych monet z hiszpańskiego galeonu wydobyto z dna morskiego u wybrzeży Florydy – informuje serwis internetowy Hispanically Speaking News.
CIA skopiowała na potrzeby swoich agentów gadżety, które pojawiły się w dwóch filmach ze słynnym Jamesem Bondem – „Goldfinger” i „Pozdrowienia z Rosji” – przekonuje brytyjski naukowiec dr Christopher Moran z University of Warwick.
W Chinach jest już 591 mln internautów w wyniku rocznego wzrostu o 20 procent liczby użytkowników korzystających z sieci za pośrednictwem smartfonów i innych urządzeń bezprzewodowych - poinformowało chińskie centrum informacji internetowej CNNIC.
Aby uratować własną skórę, małe rybki Astyanax bimaculatus wystawiają drapieżnikom współtowarzyszy – informuje pismo „Animal Behaviour”.
Dżdżownice, a w zasadzie ich odchody, pomogą brytyjskim naukowcom w poznaniu klimatu sprzed tysięcy lat.
860 kilogramów śmieci zebrało ponad 3 tysiące wolontariuszy, którzy w sobotę wyruszyli sprzątać tatrzańskie szlaki w ramach akcji "Czyste Tatry" - poinformowało w niedzielę PAP Stowarzyszenie Czysta Polska, które już po raz drugi organizowało akcję.
Niecodzienne zdjęcie powierzchni Marsa, złożone z ponad miliarda pikseli, a wykonane przez łazik Curiosity, opublikowała na swojej stronie internetowej amerykańska agencja kosmiczna NASA.
Badacze z North Carolina State University (USA) użyli technologii do obsługi gier wideo do kontrolowania karalucha – informuje Science Daily. W ten sposób naukowcy chcą wprowadzić sterowane karaluchy do akcji ratunkowych, gdzie owady mogłyby posłużyć na przykład do przeszukiwania rumowisk i zawalonych budynków.
Rosyjska kosmiczna rakieta nośna Proton, która miała umieścić na orbicie wokółziemskiej trzy satelity nawigacyjne wartości 200 mln dolarów, rozbiła się we wtorek tuż po starcie z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie - poinformowały rosyjskie media.
Kiedy wykuwały się z jaj – biegały na czterech łapach. Jednak w ciągu kilku lat życia stopniowo zaczynały się poruszać wyłącznie na dwóch nogach. Naukowcy zbadali tempo wzrostu kończyn u psittakozaurów – donosi serwis ScienceDaily.
Tak jak ludzie podają sobie na powitanie prawą rękę, tak pszczoły pozdrawiają się używając swoich prawych czułków - zaobserwowali naukowcy z włoskiego University of Trento.
Rozmiar, waga, kolor i kształt łyżki, której używamy do jedzenia, mogą wpływać na odczuwany smak - informuje pismo "Flavour”.
Proste operacje matematyczne pomagają roślinom zarządzać zasobami pożywienia w nocy - sugerują naukowcy z Wielkiej Brytanii.
W miarę ocieplania klimatu trawa na amerykańskich preriach będzie coraz mniej odżywcza, a pasące się tam bizony staną się mniejsze. Ten sam los może spotkać bydło. Hodowcy odczują to, sprzedając mniej mięsa - prognozuje naukowiec z USA na łamach PLOS ONE.
Władze Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN) zrezygnowały z usług firm sprzątających, które dotychczas dbały o porządek na górskich szlakach. Zastąpią ich wolontariusze – powiedział PAP w środę Szymon Ziobrowski z TPN.
Materiał, który staje się porowaty pod wpływem nacisku opracowali naukowcy z Chicago - "informuje Journal of the American Chemical Society".
Żółwie z gatunku karetta przy poszukiwaniu pożywienia, np. meduz, polegają głównie na swoim wzroku - przekonują naukowcy z Japonii w magazynie "PLOS ONE".
Najwięcej żubrów rodzi się na przełomie czerwca i lipca. W tym roku na świat może przyjść w Bieszczadach 30-40 cieląt - poinformował w środę rzecznik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie (Podkarpackie) Edward Marszałek.
Drapieżny ślimak morski uczy się unikać niebezpieczeństwa po spotkaniu z innym gatunkiem ślimaka, Flabellina iodinea. Ma bardziej złożone zdolności poznawcze, niż sądzono - czytamy w "Journal of Experimental Biology".
Laserowy prędkościomierz skonstruowany na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie pozwoli policji precyzyjnie mierzyć prędkość pojedynczego pojazdu. W przeciwieństwie do innych urządzeń tego typu, nieuczciwi kierowcy nie będą mogli lasera oszukać.