Szekspir mógł umrzeć na raka

Testy policyjne do identyfikowania podejrzanego na podstawie materiału filmowego zastosowano do analizy przyczyn śmierci Williama Szekspira. Okazało się, że prawdopodobną przyczyną zgonu dramaturga była nowotworowa narośl nad lewym okiem.

Teorię tę wysunęła niemiecka uczona prof. Hildegard Hammerschmidt-
Hummel z uniwersytetu w Moguncji (Mainz) w książce "The True Face
of William Shakespeare" (Prawdziwe oblicze Williama Szekspira).
Brytyjscy szekspirolodzy odnieśli się do niej z dystansem.

Hammerschmidt-Hummel opiera swoje ustalenia na analizie czterech
wizerunków, uchodzących za podobizny Szekspira, w tym jego
pośmiertnej maski i popiersia wystawionego w Klubie Garrick w
Londynie. Każdy z tych wizerunków ukazuje narośl nad lewym okiem,
która powiększa się z czasem. Zdaniem okulisty, z którym
konsultowała się Hammerschmidt-Hummel, z czasem narośl ta stała
się złośliwym nowotworem.

Szekspir zmarł na raka narządów limfatycznych. Przez ostatnie 15
lat życia cierpiał z powodu coraz większego bólu. Pośmiertna maska
wykazuje, że nowotworowa narośl urosła do tak
znacznych rozmiarów, iż pod koniec życia zwisała nad lewym okiem
Szekspira.

Przy okazji prowadzenia tych badań udało się potwierdzić
autentyczność znajdującej się w zbiorach niemieckich w Darmstadt
pośmiertnej maski Szekspira, co do której wielu uczonych miało
wątpliwości, ponieważ nie jest zbyt podobna do innych jego
wizerunków.

Wiele wskazuje na to, że autentyczne jest także popiersie
wystawione od 1855 roku w Klubie Garrick, które jest zarazem
jedynym znanym, trójwymiarowym wizerunkiem wielkiego dramaturga.

Dotychczas najbardziej rozpowszechniona hipoteza o jego śmierci,
której autorstwo przypisuje się wikaremu ze Stratfordu,  głosi, że
Szekspir dostał wysokiej gorączki nazajutrz po pijackiej libacji.
Dramaturg zmarł w kwietniu 1616 roku w wieku 52 lat.

Niektórzy brytyjscy eksperci podtrzymują jednak swoje
zastrzeżenia co do autentyczności wizerunków Szekspira. Ich
zdaniem, popiersie w Klubie Garrick przypisywane jest znacznie
późniejszemu od Szekspira, bo XVIII-wiecznemu francuskiemu
rzeźbiarzowi Louis-Francois Roubiliacowi, a jeden z portretów
Szekspira w National Portrait Gallery w Londynie jest XIX-wieczną
podróbką - został namalowany przy użyciu pigmentu nie stosowanego
przed 1818 rokiem. (PAP)

Komentarze
Polityka Prywatności