Cyberprzestępcy coraz bardziej interesują się grami wideo

W 2020 roku, gdy państwa na całym świecie zmuszone były wprowadzić lockdown, gwałtownie wzrosła liczba graczy, co naturalnie przyciągnęło uwagę cyberprzestępców, którzy szukali sposobów wykorzystania tego trendu dla osobistych korzyści. Badacze z firmy Kaspersky przyjrzeli się ewolucji tych zagrożeń na przestrzeni półtora roku.

Wiosną ubiegłego roku badacze z firmy Kaspersky zidentyfikowali znaczący wzrost liczby wykrytych przez technologię ochrony WWW stron internetowych, których nazwy nawiązywały do popularnych gier i platform: w kwietniu 2020 r. liczba zablokowanych w ciągu jednego dnia przekierowań zwiększyła się o 54% w stosunku do stycznia 2020 r.

Liczba ataków wykorzystujących temat gier nadal rosła mimo złagodzenia obostrzeń wiosną, osiągając w listopadzie 2020 r. rekordową wartość niemal 2 500 000. Po odnotowanym na początku 2021 r. spadku liczba ataków zwiększyła się po raz kolejny, osiągając w kwietniu 2021 r. wartość 1 125 010, co stanowi wzrost o 34% w porównaniu z marcem tego roku.

Podobnie jak w ubiegłym roku, najpopularniejszą grą wykorzystywaną jako przynęta jest Minecraft, chociaż powoli wyprzedza ją Counter Strike: Global Offensive. Znaczący wzrost pod względem występowania w roli wabika odnotowała latem 2020 r. gra Dota. Najpowszechniejszymi zagrożeniami rozpowszechnianymi poprzez szkodliwe odnośniki wykorzystujące temat gier były rozmaite trojany, czyli szkodliwe programy, które pozwalają cyberprzestępcom wykonywać wszelkie czynności, od kasowania i blokowania danych po zakłócanie działania komputera, przy czym szkodniki podszywały się pod darmowe wersje, aktualizacje lub rozszerzenia popularnych gier, jak również tzw. cheaty pozwalające modyfikować gry, by były mniej wymagające.

Obecnie odnotowujemy bezprecedensową liczbę graczy na świecie – niemal 3 miliardy. To oznacza, że branża gier pozostanie na celowniku cyberprzestępców, a ponieważ coraz więcej osób gra na urządzeniach, na których pracuje, zagrożone będą również zasoby firmowe. Na szczęście gracze mogą bezpiecznie oddawać się swojej rozrywce – muszą jedynie przestrzegać podstawowych dobrych praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa powiedziała Maria Namiestnikowa z Globalnego Zespołu ds. Badań i Analiz (GReAT) firmy Kaspersky.

Szczegóły techniczne dotyczące cyberataków związanych z grami znajduje się na stronie https://r.kaspersky.pl/R8A8w.


data ostatniej modyfikacji: 2021-07-12 15:03:57
Komentarze
 
Polityka Prywatności