Aby skutecznie zwalczać spam, należy najpierw dokładnie go zdefiniować.
Większość ludzi określa spam jako nieoczekiwaną pocztę. Definicja ta nie jest jednak zupełnie poprawna i prowadzi do mylenia niektórych rodzajów korespondencji handlowej z prawdziwym spamem.
Spam jest anonimową, nieoczekiwaną, masowo rozsyłaną pocztą.
Na podstawie tej definicji spamu zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie powstała ustawa mająca zapobiegać spamowi. Przyjrzyjmy się dokładnie częściom składowym tej definicji:
Należy podkreślić, że słowa 'reklama' czy 'komercyjny' nie są stosowane do zdefiniowania spamu.
Wiele wiadomości będących spamem nie jest ani reklamą, ani żadnym rodzajem oferty handlowej. Poza oferowaniem towarów i usług, wiadomości spamowe należą do jednej z następujących kategorii:
Nieoczekiwana, ale legalna poczta
Legalna oferta handlowa, apel charytatywny, zaproszenie zaadresowane osobiście do rzeczywistego odbiorcy lub newsletter - wszystkie te wiadomości można zaklasyfikować do kategorii nieoczekiwana poczta, nie są one jednak spamem. Legalne są również powiadomienia o wystąpieniu błędu podczas wysyłania wiadomości, mylnie skierowane wiadomości, wiadomości pochodzące od administratora systemu lub od dawnych znajomych, którzy nie korespondowali wcześniej za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nieoczekiwane - z pewnością. Niechciane - niekoniecznie.
Jak postępować ze spamem
Ponieważ odbiorca może w rzeczywistości być zainteresowany nieoczekiwanymi wiadomościami, rozwiązanie antyspamowe wysokiej jakości powinno potrafić rozróżnić prawdziwy spam (nieoczekiwaną, masowo rozsyłaną pocztę) od nieoczekiwanej korespondencji. Ten rodzaj poczty powinien być oznaczony jako 'potencjalny spam', tak aby odbiorca wiadomości mógł sam zdecydować jak z nią postąpić.
Firmy powinny określić własną politykę odnośnie spamu. Administratorzy systemu powinni ocenić potrzeby poszczególnych działów i na tej podstawie różne grupy użytkowników powinny uzyskiwać dostęp do różnych skrzynek nieoczekiwanej poczty. Na przykład, osoba zajmująca się wyjazdami służbowymi może chcieć czytać materiały reklamowe z biur podróży, natomiast dział zasobów ludzkich może zapoznawać się z wszystkimi zaproszeniami na seminaria i szkolenia.
źródło: http://www.viruslist.pl