Świat nauki - artykuły

Dział

Ruiny wielkiej łaźni z okresu bizantyjskiego odkryte w Izraelu

Dział: Archeologia

Ruiny budynku dużej łaźni z czasów bizantyjskich zostały odkryte podczas archeologicznych prac wykopaliskowych prowadzonych w południowym Izraelu - donosi serwis internetowy The Jerusalem Post.

Jak poinformował Urząd ds. Starożytności Izraela, odkrycia dokonano na stanowisku w pobliżu miasta Sderot, w południowej części kraju. Wykopaliska prowadzono na pustyni Negew przed budową nowej linii kolejowej na trasie Aszkelon-Netivot.

Według Gregory Seraia, kierującego pracami archeologów, odkryte pozostałości budowli należą do największej łaźni odnalezionej na terenach południowego Izraela.

Na stanowisku o powierzchni 400 metrów kwadratowych i wymiarach 20x20 metrów naukowcy odnaleźli też pozostałości skomplikowanego podziemnego systemu ogrzewania, w który była wyposażona łaźnia.

Osada, gdzie w czasach bizantyjskich została zbudowana wielka łaźnia, powstała prawdopodobnie w okresie rzymskim, jako miejsce odpoczynku przy drodze łączącej miasta Beer-Szewa i Gaza. (PAP)

data ostatniej modyfikacji: 2009-04-07 20:42:34
Ryzyko wystąpienia nowotworów u osób narażonych na działanie promieniowania niskodawkowego jest zwykle obliczane na podstawie danych szacunkowych uzyskanych z analiz większych dawek. W związku z tym, że wiele chorób nowotworowych ma swój początek w komórkach macierzystych, szczególnie ważne są badania nad wpływem promieniowania niskodawkowego na te komórki.
Jeden z projektów finansowanych ze środków UE zajął się opracowaniem rozwiązań w zakresie maszynerii, transportu i informatyki w celu usprawnienia europejskiego łańcucha dostaw drewnianych materiałów wsadowych.
Płytkie jeziora odczuły silne skutki zwiększonych stężeń azotu i fosforu w wyniku intensywnego rolnictwa i zwiększenia liczby ludności. Te ważne dla wzrostu roślin substancje odżywcze przenikają do środowisk wodnych, zmieniając przejrzystą wodę w mętną w wyniku zjawiska zwanego eutrofizacją.
Naukowcy zbadali, w jakim stopniu wodorosty morskie uwalniają jod do atmosfery, aby usprawnić tworzenie lepszych modeli powstawania aerozolu i chemii atmosferycznej.
Celem finansowanego przez UE badania jest wykorzystanie obywateli i ich urządzeń mobilnych do gromadzenia wiarygodnych danych środowiskowych. Pierwszym zagadnieniem, w którego badaniu ma pomóc wykorzystanie technik crowdsourcingu informacji geograficznych, jest rozmieszczenie gatunków, powódź i pokrycie terenu w walijskim rezerwacie przyrody.
Systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) odpowiadają średnio za 35% całkowitego zużycia energii w budynkach mieszkalnych i komercyjnych. Nowa nanotechnologia pozwoli znacząco zmniejszyć tak potężne zużycie energii.
Tytan, największy satelita Saturna, jest jednym z niewielu księżyców w Układzie Słonecznym posiadających gęstą atmosferę, której proces powstania i skład chemiczny są słabo znane. Nic dziwnego, że ten kuszący cel misji kosmicznych zainteresował naukowców z pewnego unijnego projektu.
Kepler, polujący na planety statek kosmiczny, ujawnił istnienie fal akustycznych generowanych w głębi gwiazd, które wywołują falowanie ich powierzchni i zmianę jasności. Te gwiezdne trzęsienia pomogły finansowanym przez UE astronomom lepiej zrozumieć strukturę i przyszłość tysięcy gwiazd.
Nawigowanie pojazdem kosmicznym stanowi jedno z największych wyzwań, z jakim mierzą się inżynierowie podczas planowania nowych misji na odległe planety, ich księżyce, a nawet asteroidy. Gdy pojazd kosmiczny odbywa lot, nowy, zintegrowany system nawigacji ma poprowadzić go niezawodnie poprzez Układ Słoneczny do wyznaczonego celu.
Galaktyki umożliwiają badanie przeszłości i przyszłości kosmosu, ale ich powstawanie pozostaje nierozwiązaną zagadką. Finansowany ze środków UE zespół badawczy wykorzystał wysokiej jakości dane empiryczne, aby dołożyć jeden z brakujących elementów do tej układanki.
Uczestnicy projektu finansowanego ze środków UE dokonali przeglądu modeli alternatywnych wobec koncepcji ciemnej energii, niewymagających rezygnacji ze stałej kosmologicznej. Wykazanie, że rola ciemnej energii ma charakter dynamiczny, powinno pozwolić na dużo dokładniejsze zbadanie wszechświata.