Świat nauki - artykuły

Dział

Ruiny wielkiej łaźni z okresu bizantyjskiego odkryte w Izraelu

Dział: Archeologia

Ruiny budynku dużej łaźni z czasów bizantyjskich zostały odkryte podczas archeologicznych prac wykopaliskowych prowadzonych w południowym Izraelu - donosi serwis internetowy The Jerusalem Post.

Jak poinformował Urząd ds. Starożytności Izraela, odkrycia dokonano na stanowisku w pobliżu miasta Sderot, w południowej części kraju. Wykopaliska prowadzono na pustyni Negew przed budową nowej linii kolejowej na trasie Aszkelon-Netivot.

Według Gregory Seraia, kierującego pracami archeologów, odkryte pozostałości budowli należą do największej łaźni odnalezionej na terenach południowego Izraela.

Na stanowisku o powierzchni 400 metrów kwadratowych i wymiarach 20x20 metrów naukowcy odnaleźli też pozostałości skomplikowanego podziemnego systemu ogrzewania, w który była wyposażona łaźnia.

Osada, gdzie w czasach bizantyjskich została zbudowana wielka łaźnia, powstała prawdopodobnie w okresie rzymskim, jako miejsce odpoczynku przy drodze łączącej miasta Beer-Szewa i Gaza. (PAP)

data ostatniej modyfikacji: 2009-04-07 20:42:34
Utrzymywanie w powietrzu dużych odrzutowców pokonujących tysiące mil z dużą prędkością powoduje zużycie całkiem dużych ilości paliwa. Nowatorska technologia redukcji oporu przy jednoczesnym obniżeniu masy może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i związanych z nim kosztów i emisji.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy opracował małe, lekkie i niskonapięciowe podzespoły elektroniczne do wzbudników, które mogą zostać zastosowane w samolotach.
W czerwcu 1770 r. podróżnik James Cook opłynął Wielką Rafę Koralową położoną u wybrzeży Australii i stał się pierwszym Europejczykiem, który dotarł do największej na świecie rafy koralowej, pozostającej po dziś dzień mekką naukowców i wczasowiczów. W ubiegłym roku statek badawczy „James Cook” wyruszył na spotkanie unikatowych i niezbadanych koralowców, tym razem w głębinach oceanu. Zespół załogantów, pod kierunkiem beneficjentki grantu ERBN – dr Laury Robinson (Uniwersytet w Bristolu, Zjednoczone Królestwo) – przekroczył równikowy Atlantyk, aby pobrać próbki koralowców głębinowych, sięgając w toń na tysiące metrów. Podczas ekspedycji dr Robinson zgromadziła próbki, które rzuciły światło na zmiany klimatu w przeszłości. Swoimi ustaleniami podzieli się w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Badania w zakresie inżynierii trzęsień ziemi wydają się na pierwszy rzut oka dosyć oryginalnym wyborem w kontekście poznawania zjawiska tsunami. Jednak po powrocie ze Sri Lanki nawiedzonej w 2004 r. tsunami, profesor Tiziana Rossetto odkryła, że podjęto bardzo niewiele badań nad następstwami tsunami dla infrastruktury wybrzeża i postanowiła zgłębić ten temat. Zaprezentuje swoje badania 1 grudnia w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Zaspokojenie zapotrzebowania świata na energię to jedno z głównych wyzwań naszych czasów. Odnawialne źródła energii? Energia jądrowa? Szczelinowanie? Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla? Rozpaczliwie poszukujemy panaceum. Nasi badacze analizują wszelkie możliwe rozwiązania - od matematycznych metodologii adaptacji naszych systemów po wizjonerskie, na pozór szalone, plany ekstrakcji energii w przyszłości.
Rok 2014 był dla Europy w kosmosie rokiem szczególnym. Nie dość, że sonda Rosetta, jako pierwsza misja w historii, dotarła do komety, to Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wystrzeliła dwa nowe satelity Galileo oraz satelitę Sentinel-1.
W futurystycznych filmach z przeszłości rok 2015 i kolejne przedstawiane są jako czasy latających samochodów, poduszkowców i kontaktu z przybyszami z kosmosu. Mimo iż nie mkniemy jeszcze po podniebnych autostradach, to odkrycie życia poza Ziemią może być w nadchodzących latach w naszym zasięgu. Ledwie rozpoczął się rok 2015, a naukowcy z Centrum Astrofizyki Harvard-Smithsonian ogłosili odkrycie najbardziej ich zdaniem jak dotąd podobnej do Ziemi planety poza Układem Słonecznym.
Archeolog Cameron Smith wystąpił przed publicznością TEDx Brussels 2014, aby opisać swój wkład w misję kolonizacji przestrzeni kosmicznej.
Wpatrywanie się w gwiazdy fascynowało ludzi odkąd po raz pierwszy spojrzeli w nocne niebo. Od czasu tych pierwszych spojrzeń astronomia poczyniła ogromne postępy i badania wszechświata zaczynają dostarczać odpowiedzi na niektóre z najbardziej fundamentalnych pytań nurtujących ludzkość. Nigdy dotąd w naszej historii nie dysponowaliśmy taką wiedzą o narodzinach naszego wszechświata oraz powstawaniu i ewolucji galaktyk.
Czy dostrzegliście na początku tego tygodnia mleczny Księżyc rozświetlający niebo? To nie był tylko piękny księżyc żniwiarzy, to był superksiężyc żniwiarzy!