Patronat nad działem
objęła marka Activejet
tusze i tonery dla każdego
Zadzwoń i zapytaj o zamiennik
Infolinia:
801 08 1111
logo_ActiveJet_200.png

Czat internetowy

Czat internetowy – obok forów – to najstarszy i najprostszy sposób na angażowanie gości w życie serwisu. Pogaduszki prowadzone za pomocą wpisywanych z klawiatury komunikatów są starsze od internetu. Początkowo standardem internetowych rozmów był program IRC (Internet Relay Chat), dość skomplikowany i niewygodny w obsłudze. Dynamiczny rozwój zawdzięcza umieszczanym na stronach portalowych chatroomom, z których najpopularniejsze (np. polska Czateria) równocześnie gromadzą przed monitorami kilkadziesiąt tysięcy internautów, oraz komunikatorom, czyli programom (ICQ, Odigo, Gadu-Gadu, Tlen) umożliwiającym prywatne rozmowy, bez konieczności korzystania ze stron WWW.

 

Interesującą formą z dziennikarskiego punktu widzenia jest czat z zaproszonymi gośćmi. Przypomina publiczne spotkania ze znanymi osobami organizowane np. przez szkoły, kluby. O wyznaczonej godzinie gość redakcji za pomocą chatroomu odpowiada na pytania zgromadzonej przed domowymi komputerami publiczności. Organizacja czatu z zaproszonym gościem wymaga uczestnictwa trzech stron. Obok bohatera i publiczności konieczny jest moderator, najczęściej pracownik portalu, który selekcjonuje zadawane pytania. Wskazany jest udział osoby sprawnie posługującej się klawiaturą komputerową, Osoba ta wyręcza gościa w pisaniu i daje mu czas na zastanowienie się nad odpowiedziami.

 

Formuła czatu jest bardzo atrakcyjna – teoretycznie każdy uczestnik może zadać pytanie gościowi. Aby zgromadzić liczną publiczność, czat powinien się odbywać na znanej i popularnej stronie internetowej, należy też poprzedzić go odpowiednią akcją promocyjną. Ponieważ czaty trwają stosunkowo krótko (zazwyczaj godzinę), dość trudno zgromadzić przed komputerami znaczącą widownię. Dlatego ważny jest wybór godziny. Czaty najlepiej udają się wczesnym popołudniem, gdy życie zawodowe w biurach już stopniowo zamiera i pracownicy zaczynają penetrować sieć. Po drugie, warunkiem powodzenia czatu jest popularność gościa. Sukcesy odnoszą głównie rozmowy z gwiazdami, a więc aktorami, muzykami, sportowcami i politykami, a te osoby mają niewiele wolnego czasu i chętniej przyjmują zaproszenia największych. Podczas najpopularniejszych czatów, kiedy przed monitorami gromadzi się kilka tysięcy rozmówców, ujrzenie na ekranie własnego pytania graniczy z cudem. Spośród tysięcy przesłanych moderator wybiera tylko kilkadziesiąt, które najbardziej przypadły mu do gustu lub które zdołał zauważyć.

 

Osobom interesującym, lecz niekoniecznie sławnym, lepiej zaproponować udział w forum.

 

Fragment książki Leszka Olszańskiego
Dziennikarstwo internetowe

Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2006

Książkę można kupić, np. w księgarni Merlin


Przegląd uczelni
w Polsce
220_300_pol.jpg
WSPA_Boks_220.gif
Polskie uczelnie w obrazach
miniatura basen w Akademii Morskiej w Gdyni
miniatura
miniatura